Wat is gezond vegan broodbeleg?

Van al het broodbeleg is tegenwoordig wel een vegan variant te vinden. Zo is er hagelslag en chocoladepasta vrij van melkvet, melkpoeder, lactose, weipoeder of andere dierlijke ingrediënten. Maar bestaat er ook vegan broodbeleg wat een dierlijk product kan vervangen zoals vegan kaas, vegan worst, vegan kip-kerriesalade of vegan tonijnsalade. Leuk voor af en toe, maar nou niet per se gezond. Gelukkig staat het internet vol met leuke gezonde recepten. Op mijn eigen site heb ik bijvoorbeeld een recept voor gezonde speculoospasta, een gezonde chocoladehummus en een romige olievrije hummus.

Toegegeven: niet iedereen heeft altijd tijd of zin om dit soort spreads te maken. Of je hebt misschien niet de apparatuur ervoor in huis. Geen nood, want ook in de supermarkt is genoeg verantwoord beleg te vinden. Daarom deel ik vandaag alle inspiratie die ik heb voor gezond broodbeleg, wat je zo in de reguliere supermarkt kan kopen. En naast brood kan je dit beleg natuurlijk op van alles en nog wat doen! Door niet altijd die boterham te smeren, maar ook eens iets anders hou je het ook minder saai en kun je volop variëren. Wissel volop af in volkoren crackers, volkoren wraps, rijstwafels, maïswafels, roggebrood etc. Zo kun je op iedere dag van de maand wel een nieuwe combinatie maken.

Disclaimer

Gezond is natuurlijk een breed begrip. Het is afhankelijk van wat jij nodig hebt en wat je kan verdragen. Pinda’s kunnen bijvoorbeeld gezond zijn, maar niet voor iemand met een pinda-allergie. Hummus kan gezond zijn, maar je kiest misschien liever avocado als je moeite hebt met aankomen. Het is onmogelijk om in dit artikel rekening te houden met al deze factoren. Wat ik in dit artikel dan ook bedoel met gezond en makkelijk broodbeleg zijn producten die zo dicht mogelijk bij de uitgangspunten van whole food plant based liggen. Dat betekent dus onbewerkt en van plantaardige oorsprong. Voor individuele adviezen raad ik je persoonlijk advies aan.

Hummus

Als je in 2018 nog geen hummus hebt geprobeerd, loop je toch wel een klein beetje achter. Sinds hummus (of hoemoes) namelijk zijn entré heeft gemaakt in de reguliere supermarkten, zijn het aantal merken en smaakjes als paddestoelen uit de grond geschoten. Hummus is in de basis een spread op basis van kikkererwten. Maar naast deze klassieke variant vind je tegenwoordig dus een wijde range aan smaken zoals pikant, pompoen, rode bietzongedroogde tomaatjes, gegrilde groente, kerrie of avocado. Ik adviseer altijd om hummus te combineren met rauwkost zoals komkommer, tomaat en/of kiemen voor extra verzadiging en extra gezondheid. Hou je meer van zoet? Probeer dan eens de choco hummus van de Albert Heijn. Dit kun je dan juist weer goed combineren met bijvoorbeeld wat plakjes banaan. Aan hummus zijn soms wat minder gezonde dingen toegevoegd zoals olie of suiker. Maar omdat er per portie echt maar een zeer kleine hoeveelheid van de olie of suiker wordt geconsumeerd, hoef je je daar echt niet druk om te maken.

Wat is gezond vegan broodbeleg?

Groentespreads

Als je houdt van een iets grovere structuur dan hummus zullen groentespreads je zeker bevallen. Zo heeft Zonnatura enkele groentespreads op de markt en ook Mister Kitchen heeft de zogenaamde V-spread. Net zoals bij hummus is ook aan groentespread vaak wel een klein beetje suiker of olie toegevoegd. Maar per portie zijn dit, net zoals bij hummus, geen doses om je druk over te maken.

Pindakaas, notenpasta en zadenpasta

Pindakaas, cashewpasta, tahin, amandelpasta en ga zo maar door; ze horen absoluut in dit rijtje thuis. Ze zitten vol gezonde vetzuren, bevatten veel eiwitten en zijn een goede bron van vitaminen en mineralen. Kies bij voorkeur voor een 100% variant, omdat deze geen toevoegingen bevatten zoals suiker of gehard palmvet. Pindakaas, of noten- en zadenpasta’s kun je ook combineren met bijvoorbeeld plakjes banaan of appel met wat kaneel.

Wat is gezond vegan beleg?

Avocado en guacamole

Als er één product de afgelopen jaren exponentieel is gestegen qua verkoop, is het wel de avocado. Een tijdje geleden las ik in een artikel dat Nederland op de VS na zelfs de grootste importeur is van avocado’s. Veel mensen gooien deze vrucht in de salade, maar hij kan ook prima als beleg op brood. Dit kan in plakjes, maar ook geprakt met een vork. Of wat dacht je van guacamole, de Mexicaanse avocadodip? Combineer avocado of guacamole met wat plakjes tomaat, radijs of andere rauwkost en je hebt een gezonde en goed verzadigende maaltijd. Wat ook lekker is, is een laagje mosterd onder de avocado.

Wat is gezond vegan broodbeleg?

Dadelstroop

Ben je een echte zoetekauw? Dan is dadelstroop wellicht iets voor jou. Het fijne aan dadelstroop is namelijk dat het een ongeraffineerd zoet is. Het bestaat namelijk puur uit geblende hele dadels (waardoor alle vitaminen en mineralen aanwezig blijven in het product) waardoor een stroperig goedje ontstaat. Alleen dadelstroop is wel een beetje saai, dus combineer het met fruit zoals plakjes banaan, appel of aardbei.

Fruitspread

Iets geraffineerder, maar wat mij betreft nog steeds een prima optie is fruitspread. Het bevat dan wel wat toegevoegd suiker, maar veel minder dan jam. En er zijn volop smaken, zoals aardbei, bosvruchten, abrikozenspread, pruim, framboos, kers en bosbessen. Ook dit raad ik je aan om te combineren met wat vers fruit zoals plakjes banaan, appel of aardbei.

Wat is gezond vegan broodbeleg?

Mijn favoriete combo’s

Ik zal tot slot nog enkele van mijn favoriete combinaties met jullie delen, zodat je volop inspiratie hebt 🙂

Hartig:

  1. Volkoren wrap + rode bieten hummus + komkommer + kiemen
  2. Volkorenbrood + hummus pikant + tomaat + peper
  3. Roggebrood + groentespread + schijfjes radijs
  4. Volkorenbrood + guacamole + tomaat + peper (extra lekker als het even onder de toaster is geweest)
  5. Volkoren wrap + avocado + kikkererwten + reepjes paprika + veldsla
  6. Meergranenwafel + pompoenhummus + komkommer
  7. Volkorenbrood + hummus naturel + tomaat + handje spinazie + peper (extra lekker als het even onder de toaster is geweest)
  8. Volkorenbrood + mosterd + geprakte avocado + tomaat + peper
  9. Meergranenwafel + tahin + plakjes avocado
  10. Volkorenpita + hummus + kikkererwten + kiemen + avocado + peper
Wat is gezonde vegan broodbeleg?

Zoet:

  1. Volkorenbrood + chocoladehummus + banaan (extra lekker als het even onder de toaster is geweest)
  2. Maïswafel + pindakaas + banaan + kaneel
  3. Meergranenwafel  + dadelstroop + plakjes aardbei
  4. Volkorenbrood + tahin + appel + kaneel (extra lekker als het even onder de toaster is geweest)
  5. Volkorenbrood + aardbei fruitspread + plakjes aardbei

5 reacties

  • Johan 30 oktober 2018 16:02

    Ik heb net voor op brood kipstuckjes van de veg slager gecombineerd met like mayo van remia en een pakje kerrie dipsaus poeder. Wellicht niet supergezond maar wel heerlijk 😀

  • Muriël 30 oktober 2018 10:17

    Hoi,
    Ik vroeg mij af waarom dadelstroop wel wordt genoemd maar appelstroop niet? Vaak is deze ook alleen van appels gemaakt en heeft een hoog ijzer gehalte?

  • Marco 23 oktober 2018 18:11

    “Hummus kan gezond zijn, maar je kiest misschien liever avocado als je moeite hebt met aankomen” begrijp ik niet. Ik bedoel: hummus is gemaakt van kikkererwten en als peulvrucht heeft hij genoeg vezels. Waarom liever avocado? Dank je wel! (Oh trouwens ik heb je gecomplimenteerd via email)

    • Lobke Faasen 23 oktober 2018 18:27

      Hi Marco! Dat schrijf ik op omdat avocado wat meer calorieën bevat dan een portie hummus. Dat was de gedachtegang 🙂 Dus iemand die gewicht wil aankomen, kan soms beter net iets andere keuzes maken, terwijl voedingskundig gezien beide producten natuurlijk prima zijn!

      • Marco 23 oktober 2018 18:46

        Ik was aan het denken over verstopping daarom was ik aan het twijfelen over avocado in plaats van hummus. Mijn fout sorry 🙂


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *