Moet je groente en fruit schillen of niet?

De één eet zijn groente en fruit met huid en haar op. En de ander schilt alles af tot er bijna nog mar de helft over is. Of je nou wel of niet de schil op moet eten, is dus veel controverse over. Daarom ga ik in deze blog eens inzoomen op de nadelen of voordelen van de schil. To peel or not to peel? That’s the question.

Moet je groente en fruit schillen of niet?

Functie van de schil

De schil beschermt de zaadjes en pitten die diep in groente en fruit zitten tegen invloeden van buitenaf zoals regen, wind, bacteriën en schimmels. Daarnaast heeft een schil vaak (t.o.v. de binnenkant) een mooie aantrekkelijke kleur. Die kleur is niet voor niets door Moeder Natuur bedacht, maar dient om gewenste zaadverspreiders te verleiden of juist om ongewenste eters af te schrikken of te straffen. Daarnaast dient een schil ook tegen het uitdrogen van een vrucht. In sommige gevallen geeft een schil ook stevigheid aan het voedingsmiddel. Zoals wij een skelet hebben die ons overeind houdt, zo houdt de schil van bijvoorbeeld een watermeloen hem ook in zijn vorm. Knollen en bollen (bijvoorbeeld aardappels of uien) hebben geen zaadjes in de kern.

Zitten er voedingsstoffen in de schil?

Het staat natuurlijk buiten kijf dat veel groente en fruit eten in zijn algemeenheid essentieel is voor een goede gezondheid. Met of zonder schil; eet het gewoon zo veel mogelijk. Maar als je kritisch kijkt, zijn er wel wat verschillen qua voedingswaarde. De schil van groente en fruit heeft namelijk een boel gezondheidsvoordelen.

Vitaminen, mineralen en antioxidanten

Allereerst zitten de meeste vitaminen en mineralen in de schil. Zo bevat een 100 gram van een ongeschilde appel meer kalium, fosfor en vitamine C dan eenzelfde hoeveelheid van de geschilde variant. Maar er is meer.

Je hebt vast wel eens het advies gehoord om zo veel mogelijk verschillende kleuren te eten. En dit is niet alleen omdat veel kleuren op je bord er gewoon gezellig uitziet. De verschillende kleuren die groente en fruit hebben, laten namelijk zien dat er een ander antioxidant in zit. Antioxidanten hebben namelijk de eigenschap onder invloed van zonlicht een specifieke kleur aan te nemen. Appels, perziken, aubergines, tomaten en komkommers bevatten dus alle vier verschillende antioxidanten. Door dus veel af te wisselen in kleuren, krijg je allemaal verschillende gezonde antioxidanten binnen. En als je dit weet, is het misschien ook ineens een stuk logischer dat in een felgekleurde rode appelschil, paarse aubergineschil of groene komkommerschil veel meer antioxidanten zitten dan in de vrij saaie, witte binnenkant van de vrucht.

Moet je groente en fruit schillen of niet?

Vezels

Vezels zijn complexe koolhydraten die door het menselijk lichaam niet verteerd kunnen worden. Er zijn twee soorten vezels; oplosbaar en onoplosbaar. Vezels zijn bijzonder belangrijk voor een gezonde darm. Het is extra gunstig om beide typen te eten in de juiste verhouding. Maar wist je dat plantaardige voeding in principe beide typen vezel levert in een voor de darm ideale verhouding? We vinden onoplosbare vezels vooral in het deel van het voedingsmiddel wat moeizamer te kauwen is; de schil. De oplosbare vezels zitten juist aan de binnenkant, onder de schil. Als je je groente en fruit schilt, eet je dus relatief veel oplosbare vezels en weinig onoplosbare vezels. Eet een product dus zo veel mogelijk zoals Moeder Natuur het heeft gemaakt, zodat je een ideale verhouding aan vezels binnenkrijgt.

Whole food plant based

Je kunt het schillen van groente en fruit een beetje vergelijken met wit brood, witte rijst of witte pasta t.o.v. volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. De witte variant bevat namelijk minder voedingsstoffen omdat het ontdaan is van de zemel. Dit is een vliesje om de meelkern en kiem heen. Het is eigenlijk ook een schil, maar dan van graankorrels. Wanneer er een bewerking wordt gedaan aan een voedingsmiddel, wordt de natuurlijke staat van het product veranderd en gaat de voedingswaarde achteruit. Door groente en fruit te schillen, verander je ook de natuurlijke staat van het product. Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat geschild groente en fruit niet echt meer een ‘whole food’ is.

Hoe zit het met de bestrijdingsmiddelen?

Een veel gehoorde reden om groente en fruit te schillen, zijn de bestrijdingsmiddelen. De gewasbeschermers die aan de buitenkant zitten, kun je er inderdaad af schillen. Maar de bestrijdingsmiddelen zitten soms ook in het sproeiwater. Zo gaan ze via de wortels de plant binnen en komen dus letterlijk in de vrucht. Er zal dus altijd een deel overblijven wat je consumeert. Ditzelfde geldt trouwens voor het wassen van groente en fruit. Het is natuurlijk heel goed dat je dit doet (om zand en aarde er af te halen), maar bestrijdingsmiddelen zal je er niet afpoetsen. Veel gewasbeschermers zijn namelijk zo gemaakt dat ze niet in water oplossen. Anders zou een regenbui hetzelfde effect moeten hebben. Aangezien je die bestrijdingsmiddelen er dus nooit helemaal af kan poetsen, is het bij niet-biologische producten juist goed om de schil mee te eten. Hier zitten immers de meeste antioxidanten in die de schadelijke effecten van de gewasbeschermers deels kunnen bestrijden.

Weggooi maatschappij

Samengevat: Eet die schil vooral zo veel mogelijk lekker op! Het zit namelijk vol gezondheidsvoordelen.  De Westerse bevolking is een waar weggooiland als het gaat om schillen. In Aziatische of Afrikaanse landen verwerken ze de schillen van producten namelijk veel vaker in gerechten. En natuurlijk is niet iedere schil goed eetbaar, maar meestal kun je dat met je gezonde verstand wel bedenken. De schil van een ananas of avocado moet je bijvoorbeeld niet consumeren, maar ik mag hopen dat je dat zelf met een beetje gezond verstand ook wel kan bedenken.

Maar er zijn ook een aantal voedingsmiddelen waar je misschien niet van wist dat de schil prima eetbaar is. Daarom sluit ik deze blog af met een paar voorbeelden waarvan je wellicht niet wist dat de schil prima eetbaar is.

Aardappel

Aardappels schillen is zeker niet nodig. Een ongeschilde aardappel bevat meer vezels, kalium, magnesium, ijzer en vitamine C dan een geschilde variant. Aardappeltjes uit de oven worden daarnaast makkelijker knapperig wanneer je de schil er omheen laat. En zelfs wanneer je aardappelen stampt tot stamppot gaat dit prima met de schil er omheen (vertrouw me, je proeft er niks van terug).

Kiwi

Dat harige velletje lijkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar zit wel vol vezels. De gouden kiwi heeft een wat gladdere schil en is daarom misschien wat aantrekkelijker om met ‘’huid en haar’’ op te eten.

Moet je groente en fruit schillen of niet?

Pompoen

De schil van een pompoen is keihard, maar bij het koken wordt de schil zachter en is hij prima eetbaar. Als je hem dan ook nog pureerd in bijvoorbeeld soep proef je de schil al helemaal niet meer terug. Gaat je pompoen in de oven? Dan geeft de schil juist een lekker crispy randje.

Nectarines en perziken

Nectarines bevatten een gladde schil en de perziken heeft een wat zachtere schil. Beide zijn prima in zijn geheel eetbaar. Net als bij de meeste groente en fruit is de schil wat dikker en moeizamer te kauwen, wat erop duidt dat de meeste onoplosbare vezels zitten in de schil. Daarnaast bevat een ongeschilde variant meer vitamines en mineralen.


2 reacties

  • Mirella 12 november 2018 22:57

    Lobke, Michael Greger heeft een video over het wassen van groenten en fruit. En of je daar de bestrijdingsmiddelen mee weg poetst. Als je het wast in zout wordt 99% van de gifstoffen op de buitenkant verwijderd.

  • Eva 12 november 2018 14:43

    Dank je wel voor t schrijven!!
    Lekker overzichtelijk en duidelijk met een snufje humor??


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *