5 tips voor minder stress

Hoeveel mensen in je persoonlijke omgeving hebben stress? Waarschijnlijk is dat niet meer op twee handen te tellen. Iedereen heeft haast, weinig tijd en voelt zich opgejaagd. En dat komt echt niet alleen door een hoge werkdruk. We moeten dagelijks veel teveel prikkels handhaven (met name door de mobiele telefoon) en stellen hoge eisen aan onszelf. We willen de perfecte partner, vriend(in), zoon/dochter, sporter en collega zijn. En wat daar ook niet echt bij helpt, is dat iedereen zich met iedereen vergelijkt op social media.

Stress hoort er bij

Stress is inmiddels geaccepteerd als iets ”wat er bij hoort”. Iedereen snapt dat je niet door moet sporten met een gekneusde arm. Maar we werken gerust door op de laptop met hoofdpijn. En als je bent geopereerd blijf je natuurlijk thuis van je werk om te herstellen. Maar als je het mentaal even niet op orde hebt, heb je twee handen vrij om nog mee te werken.

En het hoeft ook niet altijd werkgerelateerd te zijn natuurlijk. Ook vanuit de privéomgeving worden er veel eisen gesteld waar je graag aan wil voldoen. Want zeg eens eerlijk: voel jij je schuldig als je een keer nee zegt tegen een vriend of familie, ondanks het feit dat je al genoeg hooi op je vork hebt?

5 tips voor minder stress

Burn out in de mode

Er heerst duidelijk een taboe rondom het denken aan je mentale gezondheid. En eerlijk is eerlijk: je mental health is ook heel erg lastig. Het is immers niet zichtbaar. Tel daarbij op dat stress zo geaccepteerd is in onze maatschappij en je hebt een geweldig recept om overspannen of in een burn out te raken. En dat blijkt ook wel, want een burn out is helaas ”hip”. Met name onder de twintigers en de dertigers valt de één na de ander uit.

Prioriseer je mentale gezondheid

Maar bij dezen een reminder van mij voor jou: chronische stress is niet normaal en destructief voor je lijf. En ga je pas aandacht geven aan je mentale gezondheid op het moment dat je echt klachten krijgt? Dan ben je eigenlijk al te laat. Aangezien we in Nederland massaal meedoen aan de ratrace, zal je echt zelf je mentale gezondheid moeten proriseren. Niemand anders doet het namelijk voor je. Met deze blog wil ik je daar bij helpen. Bij dezen dan ook mijn 5 tips voor een leven met minder stress.

1. Maak druk zijn niet sexy

In een Westerse maatschappij is druk zijn sexy. Druk wordt namelijk onbewust gekoppeld aan succesvol en belangrijk zijn. Vraag dan ook aan een gemiddeld mens hoe het gaat en je krijgt negen van de tien keer als antwoord: druk. Maar er is niks sexy’s aan druk zijn als het ten koste gaat van je eigen gezondheid en geluk. Haal dus dat sexy imago af van druk zijn en voel je absoluut geen loser als jij de eerstvolgende keer dat mensen vragen hoe het met je gaat kan antwoorden dat je het gewoon lekker rustig hebt. Mensen zullen jaloers zijn 😉

2. Kom in het hier en nu

Wij leven veel te veel in ons hoofd. En als je in je hoofd leeft, heb je veelal spijt van het verleden en zorgen over de toekomst. Maar zowel het verleden als de toekomt kun je op dit moment niets mee. Spijt en zorgen geven dan ook alleen maar onrust en stress. Je kan er ook weinig me, want het HIER en NU is alles wat er is.

Ik weet zeker dat je het hier en nu wel eens hebt ervaren. Bijvoorbeeld als je een concert bijwoont of een dagje naar een pretpark bent. Je bent dan de hele tijd alleen maar bezig met wat er in het hier en nu is en niet met wat er vroeger is gebeurd of je morgen staat te wachten. In het hier en nu zijn namelijk geen zorgen. Hier en nu is waar je bestaat. Niet morgen en niet gisteren, enkel hier en nu. Haal je gedachten daarom continu naar het hier en nu en je bent veel beter in staat om je leven te ervaren in plaats van te stressen over vroeger en de toekomst.

Het is vandaag de dag onwijs populair om te mediteren, wat ook zeker een prachtige manier is om te oefenen om in het hier en nu te komen. Maar dit hoeft echt niet de beste manier te zijn voor jou! Zelf kom ik bijvoorbeeld heel goed in het hier en nu door te sporten. Een ander voelt zich heel prettig bij een boswandeling en weer een ander oefent in het hier en nu zijn door een boek te lezen of muziek te luisteren. Vind dus een methode die past bij jou e oefen hiermee om in het hier en nu te zijn.

5 tips voor minder stress

3. Laat verveling toe in je leven

We zitten momenteel in een tijdperk waarin je altijd vermaakt kan worden. Waar je vroeger bleef steken bij tv-kijken of een boek lezen, is er tegenwoordig voor duizenden jaren aan content te vinden op internet in de vorm van bijvoorbeeld blogs, social media, Netflix, YouTube en videogames. En met de komst van internet kan je ook altijd wel even dat klusje van je werk afronden in de avonduren. Er is altijd wat te doen.

Maar waarom vinden we het dan zo moeilijk om verveling toe te laten in ons leven? Allereerst omdat het confronterend is. Want als je tijdens verveling er achter komt dat je misschien totaal niet bezig bent met wat je echt belangrijk vindt, maar langzaamaan verzuipt in de ratrace is dat geen fijne conclusie. Daarom stellen we deze confrontatie liever uit met zinloos vermaak (en tegenwoordig komt hij vaak op de lange termijn dubbel en dwars terug in de vorm van een burn out). Daar komt nog bij dat verveling niet als iets goeds wordt beschouwd in een Westerse maatschappij. Iemand die zich verveeld krijgt snel het label lui. Een aangezien verveling dit imago heeft, krijgen we als mensen niet echt waardering vanuit onze sociale omgeving en voelen we onszelf ook zinloos als we ons vervelen.

Maar verveling is juist ontzettend belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat je op creatieve en zelfstandige wijze iets gaat ondernemen. Daarnaast is vervelen een hele goede manier om in het hier en nu te komen. Het laat je stilstaan bij waar en hoe je nu in het leven staat en of dat de richting is die je wil belopen. Zo kunnen er dus ook toekomstplannen voortkomen uit verveling. Verveling is eigenlijk als het kijken naar de landkaart van je leven. Een landkaart bekijk je immers terwijl je stilstaat en niet als je aan het wandelen bent. Je moet dus af en toe stilstaan (lees: je vervelen) om te bekijken of je nog wel het leven leeft wat je wil en uiteindelijk juist verder te komen. Ze zeggen niet voor niets dat mensen die altijd maar bezig zijn en zichzelf vermaken met ”nutteloze informatie” (social media, entertainment op tv etc.) eigenlijk gewoon niet de confrontatie willen of durven aangaan met zichzelf. 

4. Neem vaker een break

Het is oude volkswijsheid dat de boog niet altijd gespannen kan zijn. Maar nog maar weinig mensen leven trouw aan dit gezegde. Neem vaker een break! Skip die pauze op werk dus niet om een half uurtje eerder naar huis te kunnen. Je bent namelijk ook veel productiever als je vaker pauze neemt (lees hiervoor ook eens het artikel van Harvard van een aantal jaar geleden: The Productivity Paradox: How Sony Pictures Gets More Out of People by Demanding Less).

Maar koester niet alleen gedurende de dag je pauzes, maar ook gedurende het hele leven. Koester bijvoorbeeld het weekend, de vrijdagmiddag lunch met je kinderen, eens per maand een etentje met je vrienden etc. En ga er vooral zo nu en dan op uit. Want als je uit de omgeving stapt waar die agenda en todo lijst ligt, is ontspannen vele malen makkelijker.

5 tips voor minder stress

5. Zoek uit wat je stressoren zijn

Je kan alle voorgaande tips nog zo toepassen, als je niks doet aan de stressoren in je leven gaat je leven nooit stressvrij zijn. Maar hoe kom je er achter wat die stressoren dan precies zijn? Dat is veel minder moeilijk dan je zelf wellicht denkt. Vraag jezelf gewoon eens vaker af: word ik er blij van? Wordt je wel blij van ieder weekend een verjaardag afgaan? Word je blij van het werk wat je momenteel doet? Word je blij van die ene vriendschap waar jij veel moeite voor doet, maar je niet het gevoel hebt dat het ook terugkomt. Wordt j echt blij van de hele avond Netflixen (of kan je voor lange termijn geluk beter gaan sporten)? Word je wel blij van bepaalde voedselkeuzes die je maakt (of maak je ze vooral vanwege korte termijn gemak)? Door vaker de vraag te stellen of je ergens écht blij van wordt ontdek je waar je energie uithaalt en wat je energie slurpt.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *