Hoeveel kun je aankomen tijdens de feestdagen? (en hoe je dit voorkomt)

Wij mensen weten altijd wel een excuus te verzinnen om ongezond te eten. Maar december spant de kroon. En eigenlijk al eerder, want zodra de eerste kruidnoten in de supermarkt liggen, gaan we voorzichtig al even voorproeven. En als de Sint dan in Nederland is, hebben we genoeg redenen om er lekker van te gaan genieten. Maar dan begint het pas. Sinterklaasavond vier je immers niet alleen thuis, maar ook op het werk en bij de sportclub. Op je werk en bij de sportclub heb je een Kerstborrel en natuurlijk worden die opgevolgd door eerste en tweede kerstdag (waarbij je van een uitgebreid Kerstbrunch doorvliegt naar het Kerstdiner met de familie). En dan heb ik het nog niet eens over wat je jezelf allemaal toestaat tussen de feestdagen door aan Decemberlekkernijen.

Hoeveel kun je aankomen tijdens de feestdagen? (en hoe je dit voorkomt)

Het nieuwe jaar luiden we natuurlijk in met oud en nieuw, waarbij we ons volstoppen met oliebollen, champagne en appelbeignets. En als je dacht in januari weer ”normaal” te doen, moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan. Je wordt immers in de eerste week overal volop geconfronteerd met overgebleven oliebollen en Sinterklaassnoepgoed. En dan heb ik het nog niet eens over de nieuwjaarsborrels die je af mag gaan.

En nu hoe het écht gaat

Dit is natuurlijk een zeer overdreven persiflage van de realiteit. Maar feit is wel dat December voor veel mensen als een vrijbrief voelt om ongegeneerd van al het lekkers te genieten. En begrijp me niet verkeerd, genieten mag absoluut met de feestdagen. Maar waarom maken mensen van de feestdagen een feestmaand (om niet te zeggen: maanden)?

Aankomen in december

Het lijkt soms wel of mensen denken dat de calorieën die je consumeert in december niet meetellen. Ik heb nieuws voor je ze tellen net zo hard mee. Maar hoe makkelijk kom je nou aan in december? Wat is een realistisch aantal kilo wat je aan kan komen tijdens de feestdagen? En hoe voorkom je dit? Daar geef ik in deze blog antwoord op.

Hoeveel kun je aankomen tijdens de feestdagen? (en hoe je dit voorkomt)

Hoe werkt aankomen en afvallen?

Aankomen en afvallen is een simpele rekensom. Je moet meer calorieën eten dan je verbruikt. Oftewel; als je dagelijks 2.000 calorieën verbruikt en er 2.500 eet, is dat 500 teveel. Deze energie die teveel wordt geconsumeerd slaat je lichaam op in de vetcellen. Maar als jij de volgende dag weer 2.000 calorieën verbruikt en er 1.500 eet, haalt je lichaam het aantal calorieën dat het tekort komt uit je lichaamsvet. In deze twee dagen ben je dus netto niets aangekomen.

En of je die calorieën nou haalt uit pizza, bananen, frisdrank of sla; het principe werkt nog steeds hetzelfde. Je komt dus niet aan van pizza en frisdrank en je valt ook niet af van sla en bananen. Het is echter wel zo dat producten die bekend staan als ongezond (zoals pizza en frisdrank) veel calorieën bevatten en slecht verzadigen, waardoor je ook makkelijk teveel calorieën binnenkrijgt. Terwijl producten die bekend staan als gezond (zoals bananen en sla) relatief weinig calorieën bevatten en ook nog eens goed verzadigen. Daarnaast bevatten gezonde producten veel meer microvoedingsstoffen – zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten – waardoor ze de overall gezondheid stimuleren.

Hoeveel moet je eten om 1 kilo lichaamsvet aan te komen?

Als je dit weet, moet je alleen nog achterhalen hoeveel calorieën er zitten in 1 kilo lichaamsvet. Aangezien 1 gram voedingsvet 9 calorieën bevat, is het een logische redenering om te denken dat 1 kilo lichaamsvet 9.000 calorieën bevat. Maar zo simpel is het niet.

Omdat lichaamsvet bestaat uit vetcellen, die niet voor 100% bestaan uit vet (het bevat bijv. ook nog wat eiwit) zitten er iets minder calorieën in 1 kilo vetcellen dan in 1 kilo puur vet. Deze verhoudingen van vet en andere stoffen in de vetcellen variëren ook nog eens per persoon. Hierdoor is er niet één exacte waarde te hangen aan de hoeveelheid calorieën die JIJ meer moet eten om 1 kilo lichaamsvet aan te komen. Maar gemiddeld is het ongeveer 7.000 calorieën.

Hoeveel eten is dat?

Je moet dus gemiddeld 7.000 calorieën EXTRA eten om 1 kilo lichaamsvet aan te komen. Extra staat in hoofdletters, omdat je moet begrijpen dat deze 7.000 calorieën bovenop hetgeen komen wat je standaard verbruikt (meestal zo 1.800 tot 2.500 calorieën). Als je in de feestmaand dus 1 kilo lichaamsvet wil aankomen, moet je dagelijks gemiddeld (7.000 : 31 =) 226 calorieën extra eten. Dat komt neer op ongeveer 35 kruidnoten, een kwart van een grote chocoladeletter (200 gram), 1 oliebol of 5 kerstkransjes. Je ziet dus dat als je elke dag geniet van al die lekkere dingen, je best makkelijk een kilo aankomt in december. 

Geniet volop tijdens de feestdagen

Als je jezelf nou beperkt tot de feestdagen, blijven er vier dagen over: Sinterklaas, eerste en tweede kerstdag en oud en nieuw. Stel dat je in die vier dagen 7.000 calorieën extra eet, dan eet je er per dag gemiddeld (7.000 : 4 =) 1750 calorieën extra. Dat is wat sommige mensen ongeveer in een hele dag verbruiken. Ik kan je vertellen dat het best een grote opgave is om 1750 calorieën extra te consumeren in vier dagen. En stel dat het je wel zou lukken, dan heb je ook (31 – 4 =) 27 dagen om dit in dezelfde maand nog te corrigeren. Dat betekent dat je dan in theorie dagelijks gemiddeld per dag (7000 : 27 =) 260 calorieën minder moet eten dan je verbruikt.

Hoeveel kun je aankomen tijdens de feestdagen? (en hoe je dit voorkomt)

De magie van de balansdag

Nou is dit natuurlijk een hele analytische benadering van de hele feestmaand. Maar het gaat er om dat ik je wil laten zien dat als je de hele maand december elke dag geniet, je best eenvoudig 1 of meer kilo aan kan komen. Maar als je je beperkt tot de feestdagen is het echt niet iets om je druk over te maken. Eten is immers ook een beleving en een middel om dingen mee te vieren. En dat mag! Je lichaam kan ook echt wel wat hebben. Geniet dan ook vooral tijdens de feestdagen van al het lekkers wat december te bieden heeft en las eventueel een paar balansdagen in. Dan is er echt geen reden om in januari helemaal spastisch op de weegschaal te stappen en met de rest van Nederland een poging te doen om de schade te herstellen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *