Waarom iedereen meer peulvruchten moet eten

Er zijn weinig voedingsmiddelen die zo gezond zijn en tegelijkertijd zo’n stoffig imago hebben als peulvruchten. Want waar vegaburgers super trendy en een sexy imago hebben, denk je bij bruine bonen wellicht alleen aan toen je klein was en je moeder je dwong om die bruine bonen op te eten. En het feit dat HAK Martine Bijl en Herman den Blijker het visitekaartje hebben gemaakt van hun producten, maakt peulvruchten voor de jongere generatie nou ook niet echt aantrekkelijk.

Wat zijn peulvruchten?

Ik merk dat er soms wat verwarring heerst over wat voedingskundig gezien peulvruchten zijn. Officieel zijn peulvruchten de zaden uit peulen, een soort warm jasje. Bijvoorbeeld tuinbonen, die groeien in een peul. Maar wat plantkundig peulvruchten zijn, scharen we voedingskundig gezien niet altijd in de categorie peulvruchten. Zo zijn pinda’s officieel peulvruchten, maar scharen voedingskundigen ze vanwege hun hoge vetgehalte in de categorie noten, zaden en pitten. En ook sperziebonen of snijbonen zijn officieel peulvruchten, maar vanwege hun lage caloriegehalte scharen we ze in de categorie groente. Wat wel onder peulvruchten valt zijn alle bonen, linzen en erwten. Voorbeelden zijn dus bruine bonen, witte bonen, kidneybonen, sojabonen, limabonen, kikkererwten, rode linzen, spliterwten of zwarte bonen.

Waarom iedereen meer peulvruchten moet eten

Waarom iedereen ze meer moet eten

Peulvruchten hebben ontzettend veel gunstige eigenschappen. Ze verdienen dan een beter imago. Mocht jij dus nog een idee hebben hoe we peulvruchten beter op de kaart kunnen zetten, dan hoor ik het dan ook heel graag. En mocht HAK nog een nieuwe ambassadeur zoeken, mag je zeker mijn naam doorgeven 😉 In deze blog probeer ik mijn bijdrage in ieder geval te doen door 5 redenen te geven waarom iedereen vaker peulvruchten zou moeten eten.

1. Ze zijn ontzettend rijk aan vezels

Peulvruchten zijn ware vezelbommen. 100 gram gekookte peulvruchten leveren met gemak tussen de 5 á 8 gram vezels. Als je weet dat veel mensen al moeite hebben met de minimale aanbeveling van 30 gram, begrijp je dus dat peulvruchten ontzettend rijk zijn aan vezels. Vezels staan er om bekend bij te dragen aan een goede verzadiging, maar ze zijn ook heel erg belangrijk voor gezonde darmen. Ze geven namelijk bulk aan de ontlasting, waardoor de darmperistaltiek (het samentrekken van de darmwand) wordt gestimuleerd. Tevens zijn vezels een hele fijne voedingsbron voor de gezonde bacteriën in de darm. Naast het feit dat vezels je darmen dus heel blij maken, binden ze ook toxische stoffen in de darm. Hierdoor voorkom je dus dat bepaalde schadelijke stoffen de darmwand passeren en in het lichaam schade kunnen berokkenen.

2. Ze zitten bomvol mineralen

Heb jij moeite om je ijzer op peil te houden? Voeg dan zeker meer peulvruchten toe aan je voedingspatroon, want die zijn ontzettend rijk aan dit mineraal. Naast ijzer vind je in peulvruchten ook veel kalium, fosfor, magnesium, koper en in kleinere mate ook zink en calcium. Een goede manier om in je aanbevolen dagelijkse behoefte te voorzien.

Waarom iedereen meer peulvruchten moet eten

3. En vergeet de fytonutriënten en antioxidanten niet!

Peulvruchten zitten vol met fytonutriënten en antioxidanten. Fytonutriënten zijn stoffen die niet per se essentieel zijn voor ons lichaam om te functioneren (zoals bijvoorbeeld vitaminen en mineralen dat wel zijn), maar ze hebben wel hele gunstige uitwerkingen op de gezondheid. Antioxidanten hebben als eigenschap vrij radicalen te neutraliseren. Vrije radicalen zijn stoffen die ontstaan bij diverse lichaamsprocessen, maar ook op momenten dat we ons lichaam onder ”stress” zetten (zoals bij roken of wanneer je te lang in de zon zit). Deze vrije radicalen kunnen ons lichaam beschadigen en zo op termijn dus ziekten in de hand werken (zoals kanker). Antioxidanten kunnen vrije radicalen dus neutraliseren en zo hun schadelijke werking beperken. Peulvruchten zitten vol met deze stofjes. Op die manier dragen ze dus op een nog breder vlak bij aan het bevorderen van onze gezondheid.

4. Het is de goedkoopste eiwitbron

Weinig voedingsmiddelen die zo veel voedingsstoffen bieden voor zo weinig geld. Voor nog geen euro consumeer je een portie bonen, erwten of linzen (en als je gedroogde bonen koopt en zelf weekt kun je dit bedrag nog wel halveren). Voor die prijs kan je natuurlijk onmogelijk een vleesvervanger kopen. En voor die belachelijk lage prijs krijg je dan ook nog eens enorm veel gezondheid in de vorm van vezels, vitaminen en mineralen, wat je niet vind in vleesvervangers.

5. Ze zijn ontzettend duurzaam

Voor de productie van 1 kilo peulvruchten komt 1 kilo CO2 vrij. Ter vergelijking: bij de productie van 1 kilo kip komt 6,8 kilo CO2 vrij, voor varken is dit 7 kilo CO2 en rund spant de kroon met 34 kilo CO2 per kilo geproduceerd rundvlees. Maar ook vleesvervangers kosten nog altijd 2,6 keer meer CO2 dan peulvruchten. Daarnaast is vlees een zeer inefficiënte eiwitbron. Want waar je door peulvruchten te consumeren de eiwitten direct uit de bron haalt, heb je voor 1 kilo kip 2 kilo plantaardig materiaal nodig. Om 1 kilo rundvlees van een melkveekoe (welke uiteindelijk wordt ”afgeschreven tot vleeskoe) te produceren heb je zelfs 19 kilo plantaardig materiaal nodig. En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid water die nodig is om 1 kilo vlees te produceren (zo is voor 1 kilo rundvlees 15.500 liter water nodig) en de indirecte milieuschade van vlees (methaanuitstoot, grond- en oppervlaktewatervervuiling door mest, verdwijnen van tropisch regenwoud etc.). Daarnaast komen veel peulvruchten uit Nederland of op zijn minst Europa, wat het ook een enorm duurzame keus maakt.

Waarom iedereen meer peulvruchten moet eten

Dus: eet vaker peulvruchten

Peulvruchten zijn dus de ware klimaattoppers onder de eiwitbronnen en ze bieden ook nog eens voor super weinig geld heel veel gezondheid. En niet te vergeten: ze zijn gewoon ontzettend lekker. Mensen die beweren peulvruchten niet te lusten maken zich er schuldig aan ze niet allemaal te hebben geprobeerd. Er zijn namelijk zo veel soorten, als je wil kan je iedere dag van het jaar wel een andere variant kiezen. Dus zoek een aantal leuke recepten op internet met peulvruchten (maak bijvoorbeeld mijn witte bonen in tomatensaus, chili sin carne of erwtensoep) of ga een keer naar de supermarkt en probeer gewoon het één en ander uit. Ik kan deze blog in ieder geval niet anders eindigen dan je nogmaals op te roepen de peulvrucht vaker op je bord introduceren 🙂 




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *