Zijn peulvruchten uit blik of pot gezond?

Jullie weten inmiddels wel dat ik ambassadeur ben van de peulvrucht. Ik stimuleer iedereen om ze vaker te eten. Er bestaat namelijk geen gezondere, milieuvriendelijkere en goedkopere eiwitbron dan bonen, erwten en linzen. Daarnaast zijn ze ook nog eens op ontzettend veel manieren te verwerken in gerechten.

Zijn peulvruchten uit blik of pot gezond?

De meeste peulvruchten moeten lang geweekt en gekookt worden voordat ze geschikt zijn om te consumeren. Maar gelukkig kun je ook kiezen voor bonen uit blik of pot. Maar ik krijg heel vaak de vraag of dit eigenlijk wel gezond is. Dat is niet met een simpele ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. Er zijn namelijk een aantal zaken om te overwegen. Laten we dus even alle verschillen tegen elkaar afwegen, zodat je vervolgens zelf kan beslissen wat de beste keus is voor jou.

Voedingswaarde

De eerste vraag die natuurlijk rijst is of de voedingswaarde van peulvruchten uit pot of blik eigenlijk nog wel even hoog is als zelf geweekte peulvruchten. In principe is de voedingswaarde nagenoeg gelijk. Het grootste verschil zit hem niet in wat de bonen verliezen tijdens het weken en koken in de fabriek, maar in wat de fabrikant toevoegt. Zo wordt aan veel potjes en blikjes bonen zout en soms zelfs suiker toegevoegd. Door ze in een vergiet af te spoelen, kun je het gehalte zout en suiker wel weer wat verlagen. Maar het nadeel daarvan is dan weer dat je tevens een deel van de voedingsstoffen er af spoelt. Idealiter koop je dus peulvruchten zonder enige toevoegingen en gebruik je de volledige inhoud van de pot, inclusief het vocht.

Bisphenol A

Bisphenol A, beter bekend als BPA, is een chemische stof die o.a. veel wordt gebruikt in verpakkingsmateriaal van voedsel. Het zit o.a. in de coating van deksels en in de binnenkant van conservenblikken. Ondanks het feit dat het stofje al jaren ter discussie staat vanwege zijn gezondheidseffecten is er tot op heden geen volledige ban op het gebruik er van. Wel zijn er afspraken per productcategorie hoeveel BPA er maximaal mag loskomen.

BPA lijkt qua molecuulstructuur heel erg op het lichaamseigen oestrogeen en heeft om die reden dan ook hormoonverstorende eigenschappen in het lichaam. Het gevolg van deze hormoonverstoring zijn zeer divers, maar enkele voorbeelden zijn overgewicht bij jonge kinderen en vroegtijdige borstontwikkeling (bij zowel meisjes als jongens), verlate puberteit, onvruchtbaarheid, miskramen en geboorteafwijkingen, verminderde kwaliteit van sperma endometriose en overgangsklachten.

Het vervelende nieuws is dat je eigenlijk niet kan voorkomen dat deze stof je lijf binnendringt. Het zit in zo veel producten: van hard plastic (broodtrommels, speelgoed), tot voedselverpakkingen en zelfs kassabonnen. En dus ook in blikjes en potjes peulvruchten. In blikjes zit wel meer, omdat daarvan de binnenkant in zijn geheel is gecoat terwijl dit bij glazen potjes enkel de deksel is. Overigens kunnen ook droge peulvruchten in een plastic verpakking BPA bevatten, de stof kan immers in alle soorten plastic zitten. Omdat je in deze maatschappij gewoon niet kan voorkomen dat deze stof je lijf binnenkomt, kun je jezelf dus afvragen of het de ”moeite” is om daarom dan maar geen blikjes en potjes meer te gebruiken. Maar om dit artikel volledig te laten zijn, wilde ik het wel benoemen. Ik wil je op het hart drukken om na dit artikel niet gelijk heel spastisch met alle soorten plastic om te gaan. Dan krijg je namelijk sowieso problemen, maar dan op psychisch vlak

BPA vrij

Hoe slechter het imago van BPA, hoe vaker je op producten expliciet vermeld ziet dat het BPA vrij is. Er zijn BPA vrije waterflesjes, BPA vrije vershoudbakjes en dus ook BPA vrije blikken en potten. Ekoplaza is als winkel geheel BPA vrij en het merk Bio+ gebruikt ook geen BPA in de blikjes en potjes. Dat klinkt natuurlijk hartstikke mooi, maar het vervelende is dat met het slechte imago van BPA fabrikanten nu andere bisphenol verbinding gebruiken, bijvoorbeeld BPB, BPC of BPS. Het gevolg is dus dat we niet langer enkel BPA in ons lichaam hebben, maar het hele alfabet. Deze bisphenol verbindingen hebben een soortgelijke werking in het lichaam. Als er dus op een product staat dat het BPA vrij is, is niet met zekerheid te zeggen dat er geen andere bisphenol verbinding in het product zit. Daarbij komt ook dat andere verbindingen bisphenol soms in veel hogere mate aanwezig zijn dan wanneer het BPA was geweest. BPA vrij kan dus nog veel minder gezond zijn, maar het is moeilijk met zekerheid te zeggen.

De beste keuze hangt af van jouw situatie

Door peulvruchten zelf te weken, behoud je de hoogste voedingswaarde. En als je dan ook nog er voor kiest om ze te kopen in karton (zonder plastic coating aan de binnenkant) of verpakkingsloos voorkom je zo veel mogelijk dat je extra BPA binnenkrijgt (maar nogmaals, het is triest maar voorkomen kan je het niet). Nou begrijp ik als geen ander dat zelf weken en koken gewoon niet voor iedereen is weggelegd. En het is belangrijker dat je überhaupt peulvruchten integreert in je voedingspatroon, dan dat je ze skipt omdat je geen zin of tijd hebt voor het weken. Is zelf weken en koken dus niet voor jou weggelegd? Kies dan voor voorgekookte peulvruchten, bij voorkeur uit pot (hier zit de minste BPA in) en met zo min mogelijk toevoegingen.

Zijn peulvruchten uit blik of pot gezond?

Als je je écht niet fijn voelt bij potjes en blikjes

Niet alle peulvruchten hoeven overigens uren geweekt en uren gekookt te worden. Linzen hoef je slechts 20 minuten te koken en spliterwten ongeveer 1,5 uur, maar beiden hoef je niet te weken. Je kan de weektijd van de overige peulvruchten verkorten door ze in kokend water te weken met de deksel op de pan. De weektijd is dan maximaal 3 uur. Week en kook dan gelijk een grote hoeveelheid. Wat je niet nodig hebt, kun je per portie invriezen en later gebruiken.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *