8 fouten die ik startende vegans zie maken

2019 zou zomaar eens het jaar van de vegan kunnen worden. Steeds meer mensen minderen met vlees, stoppen er volledig mee of zeggen zelfs gedag tegen alle dierlijke producten. Met name onder millenials wordt vega en vegan steeds meer de norm. Want waar je vroeger gelijk het stempel alternatief en hippie kreeg, ben je vandaag de dag eerder een buitenbeetje als je toch niet minimaal één keer per week vegetarisch eet.

8 fouten die ik startende vegans zie maken

Maar omdat er vandaag de dag ook een overflow aan informatie is, is er ook een overflow aan misverstanden en mythen. Tel daarbij op dat de winkels vol vegan comfort food liggen en je begrijpt waarom een (meer) plantaardig voedingspatroon niet meer per definitie volwaardig en gezond is. Om te voorkomen dat jij als startende vleesverlater of veganist de vergissingen maakt die ik heel veel zie, deel ik in dit artikel de 8 ”fouten” die ik startende vegans zie maken.

1. Elke dag een vleesvervanger eten

Nederland is natuurlijk een echt aardappel, vlees, groente land. Als je dat stukje vlees op je bord wil vervangen, is het een logische gedachte dat daar zo’n kant-en-klare vegan vervanger hoort te liggen, zoals een vegan burger of vegan schnitzel. En alhoewel een plantaardige burger altijd beter is dan het dierlijke alternatief, kun je het beter zien als een ”overgangsvoedingsmiddel” dan een gezonde eiwitbron. Vleesvervangers zijn vaak sterk bewerkt en bevatten veel zout. Daarnaast bevatten ze van zichzelf nauwelijks vitaminen en mineralen (als ze ergens rijk aan zijn, is deze voedingsstof toegevoegd) en zijn ze arm aan vezels. De beste eiwitbron die je kan kiezen zijn peulvruchten, dus bonen, erwten en linzen. Ook tofu en tempeh zijn prima eiwitbronnen die al iets meer de vorm en structuur van vlees hebben. Eet dus gerust vleesvervangers om de overstap naar minder vlees te vereenvoudigen, maar blijf niet hangen op dat punt. Leer vooral om peulvruchten en tofu in je maaltijden te integreren

8 fouten die ik startende vegans zie maken

2. Geen fatsoenlijke eiwitbron consumeren

Een fout de andere kant op is dan weer geen fatsoenlijke eiwitbron. Dat is de categorie mensen die alleen nog maar koolhydraten (havermout, aardappelen, pasta, rijst, quinoa etc.) met groente en fruit combineert. Jammer, want ook dan mis je de gezondheidsvoordelen van peulvruchten. Niet alleen zijn ze namelijk een belangrijke eiwitbron, ze zitten ook vol ijzer. Dus nogmaals: leer koken met peulvruchten, tofu en tempeh voor volwaardige maaltijden.

3. Geen B12 suppleren

Het is cruciaal om vitamine B12 te suppleren als je vegetarisch of veganistisch te eten. En zelfs als je minder dierlijke producten eet is het echt aan te raden om wat B12 (weliswaar minder) bij te suppleren. Als je het verzuimt kan dat op lange termijn namelijk onomkeerbare ernstige gezondheidsklachten geven.

8 fouten die ik startende vegans zie maken

4. Druk maken om koolhydraten en suiker

Koolhydraten en suiker hebben vandaag de dag een slecht imago. En alhoewel je technisch gezien kan overleven zonder koolhydraten, zijn er een heleboel argumenten te maken waarom het op de lange termijn niet echt een briljant idee is. Natuurlijk moeten we de inname van producten met geraffineerde koolhydraten beperken (wit brood, witte pasta, witte rijst etc.), maar er is niks mis met producten vol ongeraffineerde koolhydraten zoals volkoren granen en (zoete) aardappelen. Ze zitten vol vitaminen, mineralen, vezels en andere fytonutriënten. En ook het effect van toegevoegd suiker en suiker van nature aanwezig in bijvoorbeeld fruit heeft een heel ander effect op de gezondheid. Al die mythen over koolhydraten kunnen je laten twijfelen over een plantaardig voedingspatroon. Een vegan voedingspatroon is namelijk per definitie hoger in de koolhydraten. Wordt dus niet bang voor een banaantje en ga geen poging wagen je plantaardige voedingspatroon te baseren op peulvruchten, noten, olie en groente. Je voedingspatroon wordt heel onzijdig, jijzelf heel erg chagrijnig en je lichaam wordt er bovendien niet gezonder van.

5. Aannemen dat alles wat vegan is ook gezond is

Je kan vandaag de dag ontzettend ongezond vegan eten. Werkelijk alles is een vegan vervanger voor. Zojuist had ik het natuurlijk al over het uitbreidende assortiment met vleesvervangers, maar er is ook vegan ijs, vegan koekjes, vegan chocola, vegan kaas etc. En een heleboel dingen zijn van zichzelf natuurlijk gewoon vegan zoals frisdrank of patat. Staar je dus niet blind op het woord vegan, want bij lange na niet alles waar het woord vegan op staat is ook daadwerkelijk gezond. Probeer in je voedingspatroon zo veel mogelijk whole foods te integreren, dan ben je gezond bezig.

8 fouten die ik startende vegans zie maken

6. Te weinig eten

Een voedingspatroon gebaseerd op de whole food plant based principes is ontzettend gezond. Omdat onbewerkte plantaardige voeding een veel lagere caloriedichtheid heeft, is het ook zo ontzettend geschikt om gewicht mee te verliezen. Omdat 100 gram dierlijke voeding namelijk gemiddeld meer calorieën bevat dan 100 gram plantaardige voeding, mag je in volume meer eten van onbewerkte plantaardige voeding om dezelfde hoeveelheid calorieën te consumeren. Maar als jij al erg petit bent kan het in eerste instantie juist een uitdaging zijn om voldoende calorieën te consumeren. Echter, door volop noten(pasta’s), zaden, pitten en pinda’s/pindakaas te consumeren (deze bevatten juist veel calorieën) voorkom je dat je ongewenst gewicht verliest. Gooi daarnaast iedere maaltijd vol met koolhydraten (havermout, rijst, aardappelen, pasta), dan kom je vele malen eenvoudiger aan voldoende energie.

7. Eenzijdig eten

Ieder gezin heeft zo die standaard gerechten die keer op keer de revue passeren. En zeker in de beginfase duurt het gewoon even voor je al die maaltijden hebt ”geveganized” en je ook een paar nieuwe gerechten hebt geïntegreerd in je weekmenu. En het is helemaal niet erg om daar even de tijd voor te nemen, maar voorkom dat je blijft hangen bij één ontbijt, twee verschillende lunches en drie avondmaaltijden. Want dan wordt je voedingspatroon namelijk wel heel eenzijdig. Het is dus prima om even de tijd te nemen voor nieuwe maaltijden en in het begin zal je best een paar keer achter elkaar hetzelfde eten, maar blijf er wel mee bezig zodat je niet blijft hangen bij maar een paar keuzes.

8. Denken je maaltijden vol te moeten gooien met superfoods

Op Instagram gooit iedereen zijn maaltijden vol met gojibessen, hennepzaadjes, bimi, dragon fruit en andere exotische producten. Het zijn hele gezonde producten, maar doe je portemonnee ene plezier en beperk je tot de basis. Het is absoluut niet essentieel om deze in je voedingspatroon te integreren. Dus ja, je kan hennepzaad en gojibessen aan je havermout toevoegen, maar zelf gebroken lijnzaad en gedroogde abrikoosjes zijn net zo prima. En al die exotische vruchten zijn ontzettend gezond, maar een banaan en een appel zijn ook prima keuzes. Dus hou het lekker simpel en zoek niet je gezondheid in al die exclusieve producten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *