Zijn smoothies gezond?

Dat fruit en groente gezond zijn, is natuurlijk geen twijfel over. Maar nog maar al te vaak krijg ik de vraag of smoothies eigenlijk wel gezond zijn. Zit er niet veel teveel fruit in zo’n glas? En heeft fruit drinken eigenlijk wel hetzelfde effect in je lichaam als fruit eten? In deze blog deel ik daarom een aantal aspecten om rekening mee te houden, zodat je zelf kan beoordelen of een smoothie voor jou eigenlijk wel de beste manier is om je groente en fruit binnen te krijgen. En tussen de regels door deel ik gelijk wat tips hoe je je smoothie dan precies het gezondst bereid.

Zijn smoothies gezond?

Wat is een smoothie?

In de basis bestaat een smoothie uit geblend fruit. Dit is immers wat de drank een lekkere zoete smaak geeft. Vaak worden smoothies verrijkt met van alles zoals groente (bieten, spinazie, boerenkool etc.), zaden of dadels. Dit alles wordt gemixt in een blender, waarvoor natuurlijk nog een vloeistof nodig is. Dit kan van alles zijn: water, plantaardige melk of yoghurt of sap.

De voordelen van smoothies

Een smoothie kan je volstoppen met groente en fruit. Als jij dus moeite hebt met het consumeren van groente en fruit, kunnen smoothies een hele fijne oplossing zijn om toch voldoende binnen te krijgen. Ook bij kinderen kunnen smoothies een mooie manier zijn om zonder moeite genoeg groente en fruit binnen te krijgen.

Smoothies zijn ook heel erg geschikt om lijnzaad aan toe te voegen, wat rijk is aan het essentiële vetzuur omega-3. Maar deze omega-3 neem je alleen op indien de lijnzaad gebroken is. Maar wanneer je gebroken lijnzaad koopt, loop je dan weer het risico dat een deel van het omega-3 onder invloed van zuurstof al geoxideerd is, of geoxideerd raakt wanneer jij het gebroken lijnzaad in een pot bewaart. Heel lijnzaad kopen en zelf breken heeft daarom de voorkeur. Dat kan met een vijzel, maar dat vinden de meeste mensen maar een gedoe. Daarom adviseer ik altijd om heel lijnzaad toe te voegen aan de blender. De blender doet dan namelijk het werk voor je. Tevens zorgen de vetten uit de lijnzaad er voor dat de smoothie iets beter verzadigd. Overigens is het geen must om lijnzaad te consumeren voor voldoende omega-3. Ook chiazaad, hennepzaad, walnoten of een algenolie capsule kunnen je in je dagelijkse behoefte voorzien.

De nadelen van smoothies

Alhoewel je écht niet bang hoeft te zijn voor te veel (suiker uit) fruit, kleven er wel wat nadelen aan calorieën drinken. Zo is kauwen bijvoorbeeld een ontzettend belangrijk onderdeel van verzadiging. Met andere woorden; je voelt je voller als je calorieën kauwt dan wanneer je calorieën drinkt. Maar wist je dat kauwen nog veel meer belangrijke gezondheidsvoordelen heeft? Het is bijvoorbeeld belangrijk voor sterke kaakspieren, welke onder de Westerse bevolking steeds minder getraind zijn door een vezelarme voeding. En het gaat nog veel verder. Kauwen is namelijk ontzettend goed voor de doorbloeding van de hersenen. Bij het overgrote merendeel van de herseninfarcten is één van de drie grote arteriën in de hersenen aangedaan. En laten het nou net dezelfde arteriën zijn die door meer te kauwen zo ontzettend gestimuleerd worden.

Zijn smoothies gezond?

De één zijn nadeel is, is de ander zijn voordeel

Als laatste wil ik benoemen dat smoothies behoorlijk calorierijk kunnen zijn, welke je dan ook nog in 5 minuten opdrinkt. Dit kan natuurlijk zowel een voordeel als een nadeel zijn. Mix jij alleen groente en fruit dan zal het wel meevallen. Maar als je heel veel bananen, druiven, mango’s, kersen, zaden, notenpasta’s en/of gedroogd fruit aan je blender toevoegt, kan het behoorlijk oplopen. Heel erg handig als je sporter bent of moeite hebt met het binnenkrijgen van voldoende energie. Maar minder gewenst als je juist probeert af te vallen. Wees er dus kritisch op wat en hoeveel je allemaal in je blender mengt, zodat je een smoothie maakt die perfect is afgemeten op jouw behoefte.

Welke vloeistof leng je je smoothie mee aan?

Tot slot nog even over waar je je smoothie mee aanlengt. Met name de commercieel verkrijgbare smoothies uit de supermarkt of bij take-aways worden heel vaak aangelengd met sap, zoals sinaasappelsap. Logisch natuurlijk, want dit geeft alles een heel erg lekkere zoete smaak. Maar wanneer je enkel het sap uit een hele vrucht haalt, mis je juist die gezonde vezels. Deze zijn niet alleen belangrijk voor je darmen, maar vertragen ook de afgifte van de fruitsuikers aan het bloed. Hierdoor voorkom je hoge suikerpieken en -dalen in je bloedsuikerspiegel. Zelf geperste sappen zijn hier geen uitzondering op. Water of plantaardige melk of yoghurt zijn daarom het beste om een smoothie mee aan te lengen.

Conclusie

Als groente en fruit binnenkrijgen voor jou eigenlijk geen enkel probleem is, zou ik er de voorkeur aan geven om je maaltijden gewoon te eten. Echter, als jij met moeite dagelijks voldoende groente en fruit binnenkrijgt, kunnen smoothies een hele goede toevoeging zijn in je voedingspatroon. Ook als je graag op een makkelijke manier wat meer calorieën binnenkrijgt (omdat je bijvoorbeeld een sporter bent) kunnen smoothies heel erg geschikt zijn voor jou. Streef er dan wel naar om niet alleen maar fruit te blenden, maar ook zo veel mogelijk groente in je smoothie te verwerken. Voorkom echter dat je gaat leven op smoothies en beperk het dan ook tot maximaal één maaltijd per dag. Dan heb je ten minste nog twee maaltijden per dag om je kaakspieren mee te trainen. En wil je nog meer kauwen? Maak dan een lekkere smoothiebowl. Zo dwing je jezelf om nog enigszins te kauwen en de tijd te nemen om alles op te eten.

Zijn smoothies gezond?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *