5 tips om meer groente en fruit te eten

Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat groente en fruit belangrijk zijn. Maar ondanks het feit dat iedereen dat wel weet, lukt het nog steeds niet iedereen om dagelijks voldoende ervan te consumeren. In deze blog geef ik daarom 5 tips om makkelijk voldoende groente en fruit binnen te krijgen.

1. Zorg voor een goede voorraad en leg deze in zicht

Als de snoeppot op tafel staat en er drie zielige appeltjes in een schaal in een hoekje liggen, moet je wel heel veel discipline hebben wil je voor gezond kiezen. Een gezonde omgeving staat dan ook aan de basis van een gezonde leefstijl. Dus vul die fruitschaal en zet hem neer op je aanrecht of eettafel. Zorg dat er altijd groente en fruit ligt in je koelkast en vriezer. En zorg dat je voor onderweg altijd iets van fruit of snackgroente in je tas hebt zitten. Door de gezonde optie binnen handbereik te hebben, wordt het ook de makkelijkste keuze.

5 tips om meer groente en fruit te eten

2. Vergeet dat je groente en fruit moet schillen

Het schillen van groente en fruit is bij veel soorten overbodig. Heel veel groente- en fruitsoorten hoeven helemaal niet geschild te worden en vergen dan ook minder moeite om te bereiden dan je wellicht denkt. Het is wel aan te raden om je groente en fruit even te wassen. Niet zo zeer voor de bestrijdingsmiddelen (die was je er namelijk niet af en zitten over het algemeen in de groente of de vrucht), maar om zand en aarde er af te spoelen. Enkele voorbeelden van groente en fruit die veel mensen schillen terwijl dat absoluut niet nodig is, zijn: komkommer, pompoen, pastinaak, kiwi, peer, appel, nectarine, perzik, peen, aubergine, courgette en kaki.

3. Kies de snelle/makkelijke groente en fruit

Het is belangrijker dat je überhaupt groente en fruit eet dan dat je volop varieert. Dus als je al moeite hebt met voldoende ervan eten, zorg dan eerst maar eens dat het een gewoonte wordt. Banaan, appel, peer, druiven, kersen, mandarijnen en bessen zijn fruitsoorten die best wel snel eten. Je hoeft ze namelijk niet te snijden en/of schillen. Voor rauwkost geldt hetzelfde. Snackgroenten als worteltjes, tomaatjes, snackkomkommer, snackpaprika of radijsjes zijn makkelijk op ieder moment van de dag te consumeren en er is dan ook geen excuus om het niet te doen.

4. Kies voor diepvriesgroente en -fruit

Alhoewel ik het persoonlijk maar overdreven vindt dat groente en fruit bereiden zoveel snijwerk is, ben ik wel van mening dat een goede voorraad in de diepvries de drempel om er voldoende van te consumeren toch weer iets verlaagt. Het is daarom aan te raden om altijd diepvriesgroente en -fruit in huis te hebben. Het is net zo vers en vaak zelfs verser, omdat het direct vanaf het land wordt ingevroren.

5. Maak het een gewoonte groente en fruit overal in, op, tussen en door te stoppen

Het niet of te weinig eten van groente en fruit is vaak ook een kwestie van een gebrek aan kennis wat je er mee moet. Maar verrassing: het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. In werkelijk ieder recept kan je groente en fruit verstoppen of verwerken. Een hele simpele is het consumeren van smoothies. Deze kun je vol gooien met legio soorten fruit en groente en drinken ook nog eens makkelijk weg. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Je havermout of sojayoghurt vul je natuurlijk aan met lekker veel fruit. Een pastasaus kan je heel goed maken met een basis van gezeefde tomaten, aangevuld met allerlei soorten groente. Even de staafmixer er op en je hebt een heerlijke gladde saus. Hetzelfde geldt voor soep die je vol kan gooien met allerlei groente en desgewenst kan staafmixen.

5 tips om meer groente en fruit te eten

Een salade is niet veel moeilijker dan het bij elkaar gooien van bladgroente met wat geroosterde groente en/of rauwkost, aangevuld met wat peulvruchten, (zoete) aardappel, pasta, rijst etc. Het kan eigenlijk niet fout gaan. En over die bladgroente gesproken: die kun je ook werkelijk overal bij stoppen. Doe eens wat spinazie of boerenkool in je smoothie, vul een wrap met lekker veel spinazie, serveer pasta op een bedje van rucola of veldsla, doe wat veldsla of rucola tussen je boterham etc. En dit zijn maar wat basisopties, want je kan vele malen creatiever zijn. Maak bijvoorbeeld je eigen groentespread of groenteburgers. Doe wat wortelrasp of courgetterasp door je havermout ’s morgens. Zelfs in een cakebeslag kan je bananen, dadels, bessen of ander fruit kwijt. En zelfs geraspte courgette, wortel of bietjes lenen zich goed voor een cake. De opties zijn dus werkelijk legio! En heb je dan echt totaal geen idee of creativiteit? Schaf dan eens een kookboek aan of beschouw Google of Pinterest als je beste vriend. Daar vind je legio aan receptinspiratie.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *