Hoe maak je meer tijd?

Herken je dat je al lange tijd aan dat boek wil beginnen? De tijd zoekt om af te spreken met die ene vriendin? Wil beginnen met sporten? Meer quality-time wil met het gezin? Of gewoon mar niet de tijd vind om een gezonde lunch mee te nemen naar het werk, of 10 minuutjes te mediteren? Volgens mij heeft bijna iedereen wel één of meerdere dingen op zijn lijstje staan waarvoor maar geen tijd wordt gevonden. En of het nou gaat om je eigen gezondheid, familie, werk of sociale netwerk: om de één of andere reden zetten we structureel dingen die we zeggen belangrijk te vinden in de wacht.

Hoe maak je meer tijd?

Tijd is subjectief

Alhoewel het een gegeven is dat we hebben allemaal evenveel uur in een week hebben, zijn er toch grote verschillen in de manier waarop wij de snelheid van tijd beleven. Als Netflix aanstaat zijn 10 minuten zo voorbij, maar in de wachtkamer van de tandarts duren 10 minuten héél lang. En niet alleen ervaar je zelf de snelheid van tijd iedere keer anders, er zijn ook grote verschillen tussen de beleving van de snelheid van tijd tussen verschillende mensen. Je kent vast wel iemand in je omgeving die op het oog weinig verplichtingen heeft en toch klaagt het zó druk te hebben. En aan de andere kant ken je vast ook wel iemand met een hele volle agenda die tegelijkertijd ontzettend relaxed in het leven staat.

Hoe kan dat?

Waarom staat de één veel relaxter in het leven dan de ander? Time-management is het antwoord. Door beter in staat te zijn om je tijd te managen, sta je relaxter in het leven en ontdek je ineens hoeveel tijd je eigenlijk daadwerkelijk hebt. En geloof me, beter in staat zijn om je tijd te managen zorgt voor veel minder kopzorgen en stress. Én als er iets is wat ongezond is voor je lichaam, is het wel stress. In deze blog ga ik je daarom wat tips geven om leider te worden van je eigen tijd, voordat de tijd er met jou vandoor gaat. Daarom hier mijn tips hoe je tijd kan creëeren voor zaken die je belangrijk vindt.

1. Geen tijd? Geen prioriteit!

Dit ligt natuurlijk aan de basis van time management. Zaken die je écht belangrijk vindt, moet je hoger op de prioriteitenlijst zetten. Om je tijd dus nuttig te besteden, is de eerste stap om voor jezelf te bepalen welke zaken voor jou prioriteit hebben. Vraag jezelf eens af: wat zijn mijn doelen in het leven? Wat vind ik belangrijk? Wat wil ik bereiken? Wat draagt bij aan mijn persoonlijke ontwikkeling en gezondheid? Welke dingen geven energie en welke vragen juist energie? Al deze vragen kunnen je helpen om te ontdekken wat je nu eigenlijk écht belangrijk vind in het leven.

2. Besef hoeveel tijd je daadwerkelijk over hebt.

Ik zei het net al: iedereen heeft even veel tijd in de week; 168 uur om precies te zijn. Stel jij hebt een extreem drukke baan hebt en 50 uur per week werkt. Je slaapt 8 uur per nacht, dat is 7 x 8 uur. Dan hou je nog steeds iedere week 62 uur over. Daar gaan dan nog wat zaken af zoals reistijd, je kinderen naar school brengen, koken etc. Maar 62 uur is écht heel veel tijd, waarvan er zeker nog 3 á 4 uurtjes per week overblijven voor datgene wat jij zo belangrijk vindt.

3. Durf dingen te laten vallen

Toen je jong was, vond je spelen met Lego misschien heel belangrijk. Maar waarschijnlijk maak je daar nu geen tijd meer voor vrij. Dit gaat je hele leven door. Prioriteiten zijn namelijk onderhevig aan veranderingen en dat is oké. Wellicht sta je nog steeds iedere zaterdagavond in de kroeg, maar sta je er vandaag de dag eerder uit gewoonte dan omdat je het zo gezellig vindt. Of was je altijd iemand die iedere verjaardag af ging in het weekend, maar ben je nu een punt dat je liever wat meer tijd vrij zou maken voor sport of persoonlijke ontwikkeling? Durf dit dan te gaan prioriteren, en oude patronen te doorbreken.

Soms betekent het gaan prioriteren van bepaalde zaken dat je misschien pijnlijke keuzes moet maken. Zoals geen tijd en energie meer stoppen in een vriend waarmee het eigenlijk niet meer klikt zoals vroeger. Zo iemand waar je uit fatsoen nog mee afspreekt, gewoon omdat je elkaar al kent vanaf de basisschool. Naarmate mensen ouder worden, veranderen mensen nou eenmaal. Of misschien is diegene inmiddels verhuisd waardoor het contact onderhouden steeds intensiever wordt. Die dingen gebeuren en dat is oké. Sterker nog: waarschijnlijk voelt die vriend ook wel aan dat jullie vriendschap niet meer is zoals deze ooit was. Het kan overigens heel lastig zijn om voor jezelf te bepalen of je op dit moment in zo’n situatie zit. Stel jezelf dan eens de vraag: levert deze vriendschap me energie op of kost het me alleen maar energie? Dat kan bijvoorbeeld zo zijn omdat je er heel veel energie in moet stoppen om überhaupt contact te krijgen. Of juist omdat je merkt dat jullie qua interesses uit elkaar zijn gegroeid.

4. Focus en bundel je taken

Wij mensen kunnen niet multitasken. En ook al denk je dat je het kan, het is alles behalve inefficiënt. Door te focussen op één taak, ben je namelijk veel productiever. Dus:

  • zit jij tijdens college 2 keer per minuut op social media? Of let je gewoon op, zodat je minder tijd kwijt bent met leren?
  • neem jij je telefoon mee in de sportschool om aan heel de wereld je goede gedrag te laten zien op social media? Of laat jij hem lekker in je tas, zodat je in de helft van de tijd dezelfde workout af kan ronden?
  • laat jij jezelf steeds afleiden als er een e-mail binnenkomt? Of neem je één moment van de dag om alle mails te beantwoorden?

Het moge duidelijk zijn: door te focussen op één taak hou je tijd over. Nog beter is het om tijdens dat focussen ook je taken te bundelen. Ben jij bijvoorbeeld zo iemand die dagelijks in de winkel staat om zijn eten voor de avond te halen? Of maak je een weekmenu met boodschappenlijk en doe je één keer per week alle inkopen? En kook je voor twee dagen vooruit of sta je iedere avond in de keuken? Door taken te bundelen kan je heel veel tijd besparen en slimmer omgaan met je kostbare uren.

5. Zoek alternatieve momenten

We zitten van onszelf vaak wat vast in patronen, waardoor we kansen om missen om tijd efficiënter te benutten. Toen ik nog studeerde, benutte ik mijn tijd in de trein bijvoorbeeld altijd door een boek te lezen of schoolwerk te maken. Zo zijn er legio manieren om tijd anders te benutten. Ben jij bijvoorbeeld in de pauze op werk achter je bureau te vinden of ga je even wandelen om zo te komen aan je dagelijkse dosis beweging? En heb je geen energie om ’s avonds te trainen? Misschien kun je voor je werk sporten. Of sta jij uit je werk altijd in de file? Zoek een sportschool in de buurt van je werk en rij daarna zonder hinder naar huis. Zou je het gezellig vinden om als gezin gezamenlijk te dineren, maar is dit door drukke roosters niet haalbaar? Misschien kun je het vervangen voor een gezamenlijk ontbijt. En is family time überhaupt lastig plannen? Probeer dan dingen te combineren, bijvoorbeeld door je kinderen te betrekken bij het koken. En lig je nu ‘s avonds zappend te hangen op de bank? Thuisblijven voor een programma op tv is in 2018 echt niet meer nodig. Vrijwel alles kun je online terugkijken, dus doe dit dan op een moment dat het beter uitkomt en besteed je tijd ’s avonds nuttiger. Wedden dat 90% van de tv-programma’s die jij kijkt dan ineens geen prio meer hebben 😉

6. Gebruik je agenda

Iedereen heeft sowieso een digitale agenda, maar misschien gebruik je liever een papieren. Gebruik hem in ieder geval volop! Voel je niet gefaald om dingen die soms zo vanzelfsprekend lijken in te plannen. Plannen en tijd vrijmaken is namelijk essentieel om je tijd productief te benutten. Wil je beginnen met sporten? Blokkeer dan tijd in je agenda. Wil je graag een gezonde lunch, maar vergeet je deze steeds weer te maken? Zet in je agenda dat je tijd moet maken om een lunch te bereiden. Wil je meer tijd doorbrengen met je kinderen? Blokkeer ook hiervoor dan tijd in je agenda, bijvoorbeeld een uurtje als ze uit school komen of in de weekenden. Lukt het maar niet op korte termijn af te spreken met een vriendin? Prik een datum, des noods pas over 5 weken. Dan staat het ten minste vast en komt van uitstel ten minste geen afstel. En ben jij zo iemand die slecht is in het gebruiken van je agenda? Dan kun je om te beginnen NU in je telefonische agenda zetten dat je a.s. zondag een herinnering wil dat je je agenda voor de komende week gaat vullen 😉

Hoe maak je meer tijd?

7. Maak druk zijn niet ‘sexy’

Vraag aan een gemiddeld iemand hoe het gaat en je krijgt waarschijnlijk als antwoord: ‘druk’. Maar druk zijn heeft inmiddels een soort statussymbool. Het laat zien dat je kennelijk belangrijk bent en we associeer druk zijn met succesvol zijn. Maar er is niks tofs aan een leven waarin je te druk bent voor de dingen die je écht belangrijk vindt, zoals je kinderen, je gezondheid, je partner of je persoonlijke ontwikkeling. Laat daarom los dat het sexy is om druk te zijn, want op termijn kom je er achter dat een druk leven er vooral voor zorgt dat je niet de dingen op 1 zet die er voor jou écht toe doen.

Druk zijn is een keuze

Natuurlijk hebben we niet allemaal dezelfde levensinrichting en heeft de één meer verplichtingen dan de ander. Maar we hebben allemaal evenveel uur en jij hebt de touwtjes in handen om te bepalen waar je je tijd in stopt. En als inderdaad blijkt dat er dagelijks geen enkele minuut meer over is, is het tijd om eens kritisch te kijken naar de verplichtingen die je jezelf hebt opgelegd en de manier waarop je je tijd besteed. Als je namelijk iets écht wil, zal je er zelf de prioriteit aan moeten geven. Besef dus dat druk zijn een keuze is. Het is een keuze om altijd maar rond te rennen en je voor alles en iedereen om je heen in te zetten. Je zal in de wereld waarin wij leven jezelf op nummer 1 moeten zetten, want niemand anders doet het voor je.

Het hoeft niet gelijk perfect

En besef ook altijd: je hoeft niet gelijk van 0 naar 100. Er is niks op tegen dat verandering langzaam komt. Alles is winst en beter dan niks doen. Zo kun je er voor kiezen helemaal niet te sporten óf om met pijn en moeite twee keer per week in de sportschool te staan. En het is een keuze om nooit aan dat boek toe te komen of om drie bladzijden per dag te lezen. Het is een keuze om nooit een gezamenlijk diner te hebben of één keer per week samen te ontbijten. Het is een keuze om nooit een gezonde lunch te bereiden of om ten minste nog drie keer per week iets gezonds mee te nemen. Een langzame en gestage vooruitgang is altijd beter dan geen enkele vooruitgang.Nieuwe gewoonten implementeren kost in eerste instantie tijd, discipline en energie. Maar het is zo’n waardevolle investering die je er dubbel en dwars uithaalt. Als voor je het weet, na het vaak genoeg herhalen van bepaald gedrag en heel veel doorzetten, gaat het op den duur vanzelf en wil je niet meer anders.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *