8 tips voor een beter verzadigd gevoel

Ben jij ook lid van #TeamAlwaysHungry? Heb je het gevoel dat je gewoon nooit verzadigd bent? En loop je de hele dag met het gevoel dat er nog ruimte is in je maag voor wat extra’s? Dan komt deze blog denk ik zeer van pas. Ik deel namelijk 8 tips voor beter verzadigd gevoel

1. Eet meer ‘whole foods’

Met whole foods bedoel ik onbewerkte plantaardige voeding. Deze bevatten namelijk de meeste vezels, die bijdragen aan een verzadigd gevoel. Daarnaast vereisen de vezelrijke whole foods meer kauwwerk. En hoe meer je moet kauwen, hoe beter een product ook verzadigd. Met name volkoren graanproducten, groente en peulvruchten (bonen, linzen en erwten) zijn een belangrijke vezelleverancier.

8 tips voor een beter verzadigd gevoel

2. Eet met focus en aandacht

Weg met die laptop, telefoon, tv of andere afleiding tijdens het eten. Door namelijk in volle aandacht je maaltijd weg te werken, ben je veel bewuster bezig met kauwen, proeven en slikken. En hoe bewuster je bezig bent met wat en hoeveel je eet, hoe beter je ook registreert dat je langzaamaan steeds voller wordt.

3. Eet drie grote goed verzadigende maaltijden in plaats van meerdere kleine porties over de dag

Het idee dat je zes (of meer) eetmomenten moet hebben, is een bewering die komt uit de voedselindustrie. Want hoe meer eetmomenten jij dus hebt, hoe meer jij eet. Eet daarom bij voorkeur drie á vier grote verzadigende maaltijden waar je een paar uur op kan teren. Hier zit je voller van dan wanneer zes keer per dag minder eet dan je eigenlijk zou willen.

4. Eet vooral vaste voeding

Zoals ik net al zei, is kauwen een belangrijk onderdeel van verzadiging. Daarnaast is vloeibare voeding al deels een soort van voorverteerd, waardoor deze maaltijden korter in de maag blijven. Om die reden verzadigt vaste voeding over het algemeen beter dan vloeibare voeding. Ben jij nou dol op een smoothie? Roer er dan aan het eind (dus niet meeblenden) wat chiazaadjes doorheen, zodat je nog enigszins moet kauwen. En eet je geregeld soep? Kies dan niet voor een soep die met de staafmixer wordt gepureerd, maar een soep die nog vaste bestanddelen bevat.

5. Eet van kleinere borden

Twee opscheplepels groente op een groot bord oogt als een kleinere portie dan twee opscheplepels groente op een klein bord. Door je bord dus te verkleinen kun je eenzelfde hoeveelheid eten, terwijl je hersenen het gevoel hebben dat het meer is.

6. Drink meer water

Heel vaak wordt een gevoel van trek verward met een gevoel van dorst. Neem daarom eens een glas water, voordat je nog wat extra opschept. 

8 tips voor een beter verzadigd gevoel

7. Maak je eten pittig

Wanneer mensen hun eten pittiger maken, zijn ze geneigd om kleinere hapjes te nemen. Ze eten dus langzamer en doen langer over het opeten van een maaltijd. Langzaam eten draagt dan weer bij aan een betere verzadiging. 

8. Zorg voor voldoende slaap en minimale stress

Mensen die weinig slapen en/of veel stress ervaren zijn geneigd om meer te eten. Dit heeft allereerst te maken met allerlei hormonale veranderingen die optreden bij slaaptekort en stress. Maar daarnaast proberen mensen met stress en slaaptekort de energie die ze missen te compenseren door meer te eten. Door de stress dus aan te pakken en te zorgen voor een goede nachtrust, herstelt de hormoonbalans weer en is de neiging om eer energie uit eten te halen ook kleiner


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *