8 tips om gevarieerd te eten

Gevarieerd eten is voor veel mensen lastig. Het is al een hele kunst om gezond te eten. Om die grijze massa dan ook nog iedere dag iets anders te laten verzinnen, is helemaal een opgave. Maar misschien maak je het moeilijker dan het is. Gevarieerd eten gaat namelijk niet om iedere dag drie nieuwe culinaire hoogstandjes voor je neus te zetten. Het gaat om het afwisselen met een paar producten zodat je iedere dag enigszins verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Met deze 8 tips maak ik gevarieerd eten easy peasy voor je.

1. Eet mee met het seizoen

Duurzaam en dus ook nog gezond. Door groente en fruit te eten die op dat moment in het seizoen zijn, is afwisselen het hele jaar door eenvoudig. Het is ook nog eens heel goedkoop, want vaak zijn seizoensproducten ook in de aanbieding. Het afgaan op groente en fruit in het bonusschap is dus een simpele truc om afwisseling te creëeren in je voedingspatroon

8 tips om gevarieerd te eten

2. Bedenk drie verschillende ontbijtjes en lunches

Veel mensen lukt het nog wel om in ieder geval vijf verschillende maaltijden op tafel te zetten. Maar bij de lunch en al helemaal het ontbijt blijven veel mensen hangen in hetzelfde. Maar je maakt het jezelf misschien ook erg moeilijk! Je eet echt niet pas gevarieerd als je dertig verschillende ontbijtjes hebt. Een goede tip hiervoor is om drie verschillende ontbijtjes en lunches te hebben en deze steeds af te wisselen. Dan ben je al heel goed bezig.

3. Zorg voor meerdere kleuren op je bord

En dit is niet alleen omdat veel kleuren op je bord er gewoon gezellig uitziet. De verschillende kleuren van groente en fruit geeft namelijk aan dat er een ander antioxidant aanwezig is in een voedingsmiddel. Antioxidanten hebben namelijk de eigenschap onder invloed van zonlicht een specifieke kleur aan te nemen. Peren, sinaasappels, bieten en tomaten bevatten dus alle vier verschillende antioxidanten. En een zoete aardappel bevat meer antioxidanten dan een witte. Zorg dus voor een paar kleuren in een maaltijd, dan krijg je volop verschillende antioxidanten binnen.

8 tips om gevarieerd te eten

4. Eet uit de voedingsgroepen van de Daily Dozen

Ken je de Daily Dozen van Dr. Michael Greger nog niet? Dan raad ik je aan om de app nu op je telefoon te downloaden. Het is namelijk een geweldig hulpmiddel om (zeker in de startfase van een gezonde leefstijl) zo veel mogelijk af te wisselen binnen de verschillende voedingsgroepen. Een voedingspatroon met alleen maar bananen is namelijk in theorie een whole food plant based voedingspatroon. Maar op de lange termijn is dit niet echt een heel gezond en gevarieerd whole food plant based voedingspatroon. De Daily Dozen is hier dus een geweldig hulpmiddel voor.

5. Probeer iedere week een nieuw recept

Een simpele manier om jezelf te dwingen gevarieerder te eten. Probeer iedere week eens een nieuw recept uit. Als je deze richtlijn strikt volgt, heb je aan het einde van het jaar 52 nieuwe recepten erbij om mee te variëren.

6. Wissel componenten uit een maaltijd af

Dit is misschien wel de makkelijkste manier om te variëren. Ieder voedingsmiddel heeft namelijk wel en gezondheidsvoordeel en een gezondheidsnadeel. Door dus volop te variëren in de verschillende producten spreid je die voor- en nadelen een beetje uit. Een simpele manier is om maaltijdcomponent uit iets wat je regelmatig maakt te veranderen. Vervang rijst bijvoorbeeld eens voor spelt of quinoa. Die chili sin carne met kikkererwten en kidneybonen kan je ook maken met bruine bonen en witte bonen. Vervang volkoren pasta eens voor volkoren speltpasta of linzenpasta. Eet in plaats van witte aardappelen eens zoete aardappelen. En groente, fruit, noten, zaden en pitten kan je in bijna ieder gerecht wel in afwisselen.

8 tips om gevarieerd te eten

7. Maak een planning

Afwisselen is lastiger als je het op het moment laat aankomen. Je bent dan snel geneigd om maar weer dat ene te maken wat je altijd al maakt. Een planning maken is dan de key to succes. Ga er iedere zondagmiddag eens een half uurtje voor zitten en schrijf op wat je de komende week wil eten. Ik raad altijd aan om het bij te houden in een schriftje, omdat je dan ook de planning van weken geleden er bij kan pakken. Het kan namelijk voorkomen dat je in het voorjaar een bepaald gerecht heel vaak maakte, wat je in het najaar gewoon weer vergeten bent. Door je weekplanningen dan terug te kunnen kijken, kom je weer op verassende gerechten die je gewoon vergeten was.

8. Zorg voor meerdere soorten fruit op de fruitschaal

De fruitschaal is in mijn huishouden als wat bij anderen een vaas met bloemen is. En zeg nou zelf: een vaas met bloemen is het mooiste als er meerdere soorten in staan? Zo vul ik mijn fruitschaal dus ook. Ik zorg altijd voor minimaal vier soorten fruit op de schaal, anders ziet het er maar saai uit. En dit is gelijk een mooie richtlijn om mezelf te helpen wat gevarieerder fruit te eten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *