Waarom je goede voornemens uitstellen tot januari?

De feestmaand is nog maar net gestart. Pakjesavond komt er aan en bij velen zal wellicht de boom al opgetuigd in de kamer staan. December; de maand van gezelligheid, familie, cadeautjes. De maand van lekker eten. En de leefstijl, die krijgt in januari wel weer onze prioriteit wanneer we massaal weer beginnen met onze goede voornemens.

Meer sporten, afvallen en stoppen met roken zijn ieder jaar weer populaire goede voornemens. Gezien het feit dat je bent begonnen met het lezen van dit artikel, zou het zomaar kunnen dat ook jij een goed voornemen in je achterhoofd hebt ;). Super goed! Het betekent dat je de intentie hebt om je gedrag te veranderen. Maar wees eens eerlijk: had je dat goede voornemen jezelf vorig jaar niet ook voorgenomen? En wat hebben die voornemens je opgeleverd? Hou je je goede gedrag nog steeds vast? Heb je je doel bereikt?

Waarschijnlijk niet

Als ik uitga van wat de statistieken uitwijzen, is de kans groot dat je moet bekennen dat er niet veel van die voornemens terecht is gekomen. Met slechts één maand tussen nu en een nieuw jaar wil ik je graag helpen. Niet met tips hoe je dit keer wel slaagt die goede voornemens vast te houden. Maar door je te overtuigen niet pas over een maand te beginnen, maar vandaag. Of nog beter: direct nadat je deze blog hebt gelezen.

Waarom je goede voornemens uitstellen tot januari?

Er is geen perfect moment

Met de feestdagen achter ons, lijkt het nieuwe jaar altijd hét moment om goede voornemens in praktijk te brengen. Maar hoeveel mensen stellen hun goede voornemens op 1 januari alweer uit naar 2 januari; de dag nadat de nieuwjaars-familiebezoekjes met leftover oliebollen, toastjes en een wijntje zijn geweest? En dan komt de nieuwjaarsborrel op het werk. Gevolgd door het eerste weekend waarin je merkt dat het toch wel erg lastig is om afscheid te nemen van de traditionele zaterdag-patatdag. En voor je het weet dient zich alweer de eerste verjaardag aan met gebak en borrelhapjes. En dan komt de skivakantie in februari die al maanden gepland is, waarbij je toch echt niet van plan was de après-ski over te slaan. Oftewel: je kan het hele jaar wel vullen met gelegenheden die voor zullen komen. Er is altijd iets te vieren, waardoor er 365 dagen per jaar verleidingen op de loer liggen. Er is daarom altijd wel een reden te bedenken om je gezonde leefstijl nog even uit te stellen naar morgen.

Leef niet in uitersten

Een andere reden waarom voornemens vaak gedoemd zijn te mislukken, is het feit dat men denkt in een soort all-or-nothing principe. In december staan we onszelf toe om ongegeneerd los te gaan aan chocoladeletters die we krijgen van werk op de sportclub en van de familie. En natuurlijk vinden we op het werk, thuis en in de winkels wel pepernoten waar we iedere keer iet van moeten nemen. Dan komen de kerstborrels en kerstontbijtjes op het werk en misschien ook nog op de sportclub. Gevolgd door kerstdiners, waar veel mensen tegenwoordig ook een derde kerstdag aanplakken. En dan knallen we het jaar uit met oliebollen (die al vanaf 6 december dagelijks het kantoorpand binnenkomen via de collega’s) en champagne.

En in januari, dan gaan we op rantsoen. We pakken dat Sonja Bakker boek weer uit de kast, staan het onszelf niet meer toe om iets te eten buiten de deur, volgen een detoxkuur of staan vijf keer per week op vol vermogen in de sportschool. Oftewel: Je valt van het ene uiterste in het andere uiterste. Eerst sta je jezelf alles toe om vervolgens te vervallen in een periode vol restricties. Maar een bepaalde mate van fitheid of gezondheid zit hem niet in een scala aan restricties, maar in een levensstijl die je je leven lang volhoudt.

Er is geen quick fix

Stel dat jij op dit moment een iets te hoog of te laag gewicht hebt of kampt met gezondheidsklachten. Dan betekent dat niet dat je niet streng genoeg voor jezelf bent. Het beteken dat je een levensstijl hebt waarin je te veel, te weinig of de verkeerde voedingsmiddelen eet. Je kunt dan besluiten om in januari weer dat ene dieetboek uit de kast te pakken, alle tussendoortjes te schrappen, 5 keer per week naar de sportschool te gaan, de komende periode te leven op shakes van Herbalife of je aan te melden bij een WeightWatchers clubje. Maar wat je dan doet, is jezelf gedurende periodes restricties opleggen om te zoeken naar de quick fix, of een trucje om dat gewicht weer kwijt te raken. Want na die periode ga je weer verder op de manier hoe je het altijd deed. En voor je het weet ben je weer terug bij af en kun je weer van voor af aan beginnen.

Hoe graag wil je het écht?

Veel mensen hebben ontzettend veel moeite met daadwerkelijk doen en laten wat nodig is voor de effecten van een gezonde leefstijl. Ze willen graag de resultaten, maar ze willen er niet er voor laten wat nodig is. In januari dwingen we onszelf dan om bepaalde keuzes te maken. Maar wees eens eerlijk: als je jezelf in december nog laat gaan met alle lekkere dingen, of op oudjaarsdag nog je laatste sigaret opsteekt, dan zal aan de behoefte voor deze ongezonde gewoonte nog niet veel veranderd zijn in januari. Vaak lukt het, afhankelijk van je dosis discipline, wel om één tot enkele weken het één en ander af te zweren. Maar de kans is groot dat je op termijn de hunkering naar al dat wat niet goed voor je is niet kan weerstaan en terugvalt in oude gewoonten. De keus is namelijk nooit gemaakt omdat je op een punt in je leven was gekomen dat je klaar was om je lijf te voeden met gezonde producten en het écht wilde. Je hebt de keus om te stoppen of starten met een bepaalde gewoonte enkel gemaakt omdat een bepaalde datum je ertoe gedwongen heeft.

Waarom je goede voornemens uitstellen tot januari?

Hoe lang is jouw lijst met voornemens?

Pas als je een slechte gewoonte uit je systeem wil krijgen, kom je er achter hoe erg deze zijn vast gebeiteld in je dagelijkse doen en laten. Slechte gewoonten sluipen er langzaam in en het vereist dan ook veel focus en discipline om deze te veranderen. Daarom moet je nooit te veel veranderingen in één keer willen doorvoeren, maar stapsgewijs werken aan gedragsverandering. Een lijst van vijf goede voornemens in één keer in januari omzetten goed gedrag, is dus eigenlijk gedoemd te mislukken (op de lange termijn). Terwijl het niets te maken heeft met dat je het niet zou kunnen, maar met het feit dat je onrealistische en hoog gegrepen doelen stelt, te veel in één keer wil aanpakken, te snel resultaten verwacht of te snel de handdoek in de ring gooit. Dit is jammer, want iedere mislukte poging is een dreun voor je zelfvertrouwen. Terwijl iedereen gezond kan leven, dus jij kan dat ook!

Hoe je met succes start met een gezonde leefstijl

Het moge inmiddels duidelijk zijn waarom het vaak gedoemd is te mislukken om in januari te starten met een waslijst aan goede voornemens. Maar het hebben van goede voornemens en intentie tot verandering is natuurlijk hartstikke goed! Maar hoe kan je dan wel met succes starten aan aan een beter-je-leven-plan?

Focus op je gedrag

Begin met het verleggen van de focus van je doel (bijvoorbeeld 5 kg afvallen) naar het gedrag dat er nu voor zorgt dat je in de huidige situatie zit (bijvoorbeeld: ik kan slecht tegen verleidingen, mijn hoofdmaaltijden zijn onvolwaardig, ik snoep als ik me verveel, ik eet achter de computer, ik neem geen tijd om te koken etc.). Afvallen kan je namelijk heel goed bereiken met shakes, een periode van alles afzweren, of van 0 keer per week naar 5 keer per week sporten. Het punt is alleen dat je dan puur een trucje toepast om dat doel te bereiken en niet aan de slag gaat met het gedrag en de gewoonten die er voor zorgen dat je zit in de huidige situatie. Door te werken aan het gedrag dat er voor zorgt dat jij nu onverantwoorde keuzes maakt, zal je vanzelf op dat doel terecht komen. Een gezond gewicht of lichaam is dus niet per sé het doel, maar eerder een symptoom van je gedrag (en andersom geldt ook: een ongezond gewicht of lichamelijke klachten zijn een symptoom van je ongezonde gedrag).

Maximaal twee veranderingen

Als je deze slechte gewoonten op een rijtje hebt gezet, kun je beginnen met één of twee er uit te kiezen en daar aan te werken. Slechte gewoonten sluipen er immers langzaam in. Het is dan ook volkomen onrealistisch om van jezelf te verwachten dat je alle slechte gewoonte van de één op de andere dag omzet in allemaal goede gewoonten. Kies er daarom maximaal twee uit en ga er mee aan de slag.

Ontdek jouw valkuilen

Analyseer waar de slechte gewoonten vandaan komen. Om een voorbeeld te geven: stel dat je veel snoept tussendoor. Misschien komt dat omdat je te weinig eet tijdens de hoofdmaaltijden en daardoor veel trek hebt tussendoor. Of je koopt elke dag een broodje tijdens de lunch, omdat je geen tijd maakt om een gezonde lunch voor te bereiden. Door je slechte gewoonten en valkuilen te analyseren kan je een heel concreet actieplan schrijven om gedragsverandering te bewerkstelligen. Je doel is dus niet om 5 kilo kwijt te raken, maar bijvoorbeeld om iedere avond 15 minuutjes de tijd te nemen om een gezonde lunch voor te bereiden. En door zo langzaamaan gedragsdoelen te stellen, zal gewichtsvermindering vanzelf volgen.

Lukt het je om een paar nieuwe gewoonten structureel vol te houden? Dan kun je er een vinkje achter zetten en het volgende punt van je beter-je-leven-lijst kiezen. Het proces van gedragsverandering vereist dan ook de nodige tijd, discipline en heel veel keer vallen en opstaan. Maar het biedt wel meer de garantie voor een duurzamer, blijvend resultaat.

Waarom je goede voornemens uitstellen tot januari?

Een gezonde leefstijl begint vandaag en gaat altijd door

Een gezonde leefstijl start niet in januari en stopt ook niet in december of als je op vakantie gaat. Een gezonde leefstijl gaat het hele jaar door en bestaat ook uit momenten waarop je geniet van sociale calorieën, luieren op de bank of een kort nachtje slapen na een leuk feestje. Deze zijn namelijk niet per se goed voor je lijf, maar ontzettend goed voor je mentale gezondheid. Maak je dus niet druk om het kerstdiner, een taartje op je verjaardag, of het hangen op het strand als je op vakantie bent.

Iets is pas een ongezonde gewoonte als het routinematig terugkomt, zoals dagelijks een koekje bij de koffie, nooit volkoren producten eten, een zittende leefstijl, altijd een toetje na de maaltijd, altijd korte nachtjes etc. Dit steeds weer terugkerende gedrag kan namelijk op de lange termijn leiden tot klachten en een ongezond lichaam. Voor effectieve gedragsverandering moet je een periode door vol van leren, twijfels, terugvallen, hard ploeteren en uiteindelijk steeds weer opstaan en doorzetten. En dat hoef je niet aan te laten komen op een bepaalde datum, maar kan gewoon vandaag al, door te starten met een gezonde leefstijl.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *