Eten uit verveling? 4 tips om het te voorkomen

Eten uit verveling is iets waar heel veel mensen zich schuldig aan maken. Misschien herken je wel de situatie dat de zak chips al leeg is voor je beseft dat dit helemaal niet is wat je wilde. Of misschien betrap je jezelf er regelmatig op met je neus in de kastjes te staan, terwijl je helemaal geen trek hebt in iets. Allemaal signalen dat je gaat eten uit verveling. Gedachteloos, zonder het door te hebben, stop jij de dingen al in je mond. En over het algemeen is dat geen rauwkost of fruit. Een oprecht lastige gewoonte om er uit te krijgen. Zeker omdat ik maar al te vaak hoor dat mensen oprecht niet doorhebben dat ze aan het eten zijn, tot het gebeurt is. Alsof men slaapwandelend door het huis gaat en geen controle heeft over de benen, armen en kaken. Benieuwd hoe je de controle krijgt over je eetkeuzes? Lees dan zeker even mee met mijn tips tegen eten uit verveling.

1. Zoek afleiding

Als jij nog redelijk bewust bent van het feit dat je uit pure verveling gaat eten, kan deze eerste tip je al heel erg helpen. Voel je dat je hersenen je benen richting de koelkast of voorraadkast willen bewegen? Zoek dan afleiding. Dat kan op allerlei manieren. Pak er een boek of tijdschrift bij, ga even een rondje wandelen of praat wat met je partner. De beste afleiding is door te mediteren. Hierover lees je straks meer.

2. Houd een eetdagboek bij

Bewustzijn is het begin om slechte gewoonten er uit te krijgen. En een eetdagboek bijhouden kan hier enorm bij helpen. Jezelf dwingen op te schrijven wat je eigenlijk allemaal eet op een dag, geeft allereerst inzicht in de hoeveelheid snacks die je consumeert op een dag. Als je in dat eetdagboek ook andere relevante zaken vermeldt – zoals het moment van de dag (bijvoorbeeld je bezigheden zoals tv kijken) of je gevoel (bijvoorbeeld dat je je alleen voelt) – verschaft dat ook gelijk inzicht in wat jou triggert om te eten. Maar er gebeurt nog iets anders bijzonders als je een eetdagboek bijhoudt. Je zal namelijk merken dat wanneer je moet opschrijven wat je allemaal eet, je op voorhand er al voor kiest het niet meer te consumeren. Want als je het moet noteren en tussen al die gezonde producten ziet staan, voelt het ineens heel erg zonde om zo’n gezonde dag te ”verpesten”. Maar het geef meer inzichten. Bijvoorbeeld dat je helemaal geen trek kan hebben, omdat je nog geen uur geleden je avondeten op hebt. Een eetdagboek bijhouden geeft dus ontzettend veel inzichten in je gehele eetgedrag en gelijk wat extra stimulans om er mee aan de slag te gaan.

3. Verplaats je valkuilen

Iedereen heeft die ene kast of lade waar alle snacks bewaard worden. Onze hersenen weten dat, en lopen daardoor al bijna vanzelf richting die ene plek. De truc is om de inhoud van de kast of lade te verplaatsen naar een andere plek. Op de plek waar de inhoud eerst lag, leg je een sticky note en pen. Onze hersenen laten niet zo snel oude gewoonten los. Je zal dan ook merken dat wanneer je de inhoud van je kast hebt verplaatst je hersenen je nog steeds sturen naar de plek waar alle snacks voorheen lagen. Nu zie je dus geen snacks liggen, maar een sticky note met pen. Op die sticky note schrijf je iedere keer dat je tuurt in het kastje een streepje. Dit geeft je namelijk enorm veel inzicht in hoe vaak je eigenlijk in die kast of lade tuurt en hoe vaak je dus eet uit verveling. Nadat je het streepje hebt gezet, stel je jezelf de vraag of je echt wat lekkers wil, of dat je vooral uit verveling voor de kast staat. Stel jezelf tevens de vraag of je echt trek hebt. Als dat zo is, neem dan evt. een stuk fruit of rauwkost. Op een gegeven moment hebben je hersenen natuurlijk wel door dat de inhoud verplaatst is en zal je alle snacks dus weer een nieuwe plek moeten geven.

4. Leer om te gaan met verveling

Dit is de aller belangrijkste tip die ik voor je heb. Want alhoewel afleiding zoeken op de korte termijn effectief kan zijn tegen snacken uit verveling, is het op de lange termijn belangrijk dat je om leert te gaan met verveling. Doordat wij in een samenleving wonen waarin je altijd vermaak om je heen hebt, kunnen wij dat namelijk niet meer. Dit geldt met name voor kinderen die al van jongs af aan een beeldscherm onder hun neus geschoven krijgen als ze een beetje zeurderig worden omdat ze zich vervelen. Maar wat doe jij als je jezelf verveelt? Laat je de verveling toe in je leven of ga je tv kijken, op je laptop rommelen, op je telefoon scrollen of snacken?

het nut van verveling

Verveling dwingt je je aandacht te houden in het hier en nu. De meeste mensen jakkeren altijd maar door in de rat-race. Als je je verveelt sta je stil bij waar je staat in het leven en of je dat wel bevalt. Net zoals wanneer je een kaart bekijkt. Je loopt in de richting van een bepaalde bestemming. Maar als je wil weten of dat nog de juist is, bekijk je de kaart natuurlijk terwijl je stil staat. Verveling is het moment dat je de landkaart van je leven bekijkt. En dat kan voor sommige mensen soms best pijn doen, omdat ze in hun leven helemaal niet de keuzes maken die ze zelf graag zouden maken. Het gevolg is de verveling wegkijken, wegscrollen of wegeten.

Mediteren

Hoe ga je deze gewoonte dan uit de weg? Door te mediteren! Door te mediteren leer je om gedachten (dus in dit geval de drang om te gaan snacken of gevoelens weg te eten) als wolkjes voorbij te laten gaan. Jij bent de berg en de gedachten zijn maar gedachten. Je hebt geen controle over of ze er zijn of niet, maar je hebt wel de controle over wat jij er mee doet. Meditatie is daarom een zeer an te bevelen tool om je zelfbeheersing te oefenen. Vind je het lastig om te starten met mediteren? Gebruik dan een app die je hierin begeleid! Er zijn er een heleboel meerdere, maar ik kan uit persoonlijke ervaring enkel Headspace aanbevelen. Deze app bevalt mij in ieder geval heel erg goed.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *