5 vooroordelen over de vegan lifestyle

Gisteren werd ik geïnterviewd over de voordelen van een (overwegend) plantaardig voedingspatroon. Ik laat het jullie uiteraard weten zodra dit interview online staat, zodat jullie het resultaat kunnen zien. Tijdens het gesprek kwamen er weer flink wat vooroordelen over de vegan lifestyle naar voren. En dan heb ik het niet zo zeer over de gezondheidsvooroordelen, maar meer over de randzaken. Graag geef ik ook die randzaken een podium op mijn site. In deze blog ontkracht ik daarom 5 vooroordelen over de vegan lifestyle.

1. Vegan eten is duur

Als je je dag start met een smoothiebowl getopt met granola, hennepzaad, cacaonibs en gojibessen wel ja. En als je iedere dag een kant-en-klare vegan burger en een pint vegan Ben & Jerry’s eet loopt dat inderdaad behoorlijk in de papieren. Dat laatste is om gezondheidsredenen overigens ook niet aan te raden. Maar juist het traditionele whole food plant based voedingspatroon (bestaande uit peulvruchten, granen, knollen, groente, fruit, zaden, noten en pitten) is waarschijnlijk het goedkoopste voedingspatroon wat je kan samenstellen. Noten zijn wat duurder, maar daar heb je ook maar weinig van nodig. En je kan in plaats van noten ook veel goedkopere pinda’s eten. En in plaats van chiazaad voor je omega 3 vetzuren kan je ook kiezen voor het veel goedkopere lijnzaad. Vergeet ook niet dat een plantaardig voedingspatroon door het hoge vezelgehalte veel beter verzadigt. Hierdoor zal je minder snel trek krijgen.

5 vooroordelen over de vegan lifestyle

2. Vegan koken kost veel moeite

Allereerst kan je het zo moeilijk maken als je zelf wil. Ga je voor een ingewikkelde curry die ook nog uren moet sudderen om de smaken goed door elkaar te laten trekken? Of stop je wat aardappelen, groente en bonen in de oven die in 30 minuten gaar zijn? Die keus heb je zelf. Maar over het algemeen is het niet zo zeer het koken wat moeite kost, maar het bedenken wat je dan precies gaat maken. Mensen zijn gewoontedieren en bedenken wat je dan allemaal op eens anders moet gaan koken kost meer moeite dan het koken an sich. Een tip hiervoor is om dicht te blijven bij wat je al kent. Een stamppot kan je maken met gerookte tofu in plaats van spek. Nasi kan je bereiden met tempeh, tofu (even een nachtje in de sojasaus zetten) of kidneybonen. En aardappel-groente-vlees gerechten kunnen makkelijk worden omgetoverd tot aardappel-groente-bonen maaltijden. Vegan eten gaat dus niet om het bedenken van nieuwe gerechten, maar om het veganizen van reeds bekende gerechten.

3. Een vegan leefstijl gaat om alles of niks

Er heerst een beeld dat je vegan bent of je bent het niet. Er zit niks tussen. Het gevolg hiervan is dat mensen maar vlees blijven eten, omdat ze ook niet willen stoppen met leer. Of ze blijven maar zuivel drinken, want buiten de deur hebben ze er ook niet altijd grip op. Maar de redenering dat je geen enkele verandering maakt, omdat je het gevoel heb dat je ALLES moet veranderen is totaal niet logisch. Wil jij een stap gaan zetten richting een vegan lifestyle? Zet dan de stap die je wil zetten. Het is niet logisch dat je vlees blijft eten, omdat je niet weet welke diervriendelijke make-up je dan nog kan gebruiken. En je hoeft je ook aan niemand te verantwoorden als je in een restaurant een geitenkaassalade bestelt, terwijl je voor jezelf in huis helemaal geen zuivel meer koopt. Het is geen wedstrijdje wie de meest strikte vegan is, maar een proces. En progressie is belangrijker dan perfectie. Perfect wordt het namelijk nooit.

4. Vegan eten is eenzijdig

Vegans ontbijten, lunchen en dineren iedere dag hetzelfde. Wanneer ik zelf deze opmerking krijg, is mijn eerste vraag altijd hoe veelzijdig die persoon eigenlijk zelf eet. Want in alle eerlijkheid: de meeste mensen eten in ieder geval iedere werkdag hetzelfde ontbijt. In de lunch wordt dan iets meer afgewisseld, maar over het algemeen bestaat die afwisseling uit de ene dag een boterham met kaas en de volgende dag een boterham met vleeswaren. Ook niet heel gevarieerd. Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren en 365 dagen per jaar iets anders eten is echt een illusie. Maar het idee dat vegan eten eenzijdig is, is een heel groot vooroordeel. Er kan zelfs meer worden gevarieerd binnen de plantaardige voedingsgroepen dan binnen de dierlijke voedingsgroepen. Er zijn immers talloze soorten fruit, groente, peulvruchten en granen om uit te kiezen. En eigenlijk kun je je dat pas voorstellen op het moment dat je jezelf er voor openstelt. Dus loop eens met aandacht door de supermarkt in plaats van op de automatische piloot en ontdek de veelzijdigheid van de plantaardige keuken.

5 vooroordelen over de vegan lifestyle

5. Vegan eten is alleen weggelegd voor millennials uit de Randstad

Dit vond ik stiekem het leukste vooroordeel wat de interviewer me voorlegde. Het valt immers ook niet te ontkennen dat de vegan lifestyle het populairst is in de randstad én dat met name millennials zich aangetrokken voelen tot de leefstijl. Maar dat betekent natuurlijk niet dat deze leefstijl alleen voor millennials is weggelegd. Ik denk alleen dat ze er wat makkelijker mee in aanraking komen omdat het een generatie is die veel online is waar ze ongetwijfeld veel te lezen krijgen over veganisme en duurzaamheid. Daarnaast is het een generatie die overwegend in de steden woont of is, waar de meeste vegan eettentjes zijn. Vergeet ook niet dat millennials opgroeien in een tijdperk dat het klimaatprobleem ontzettend urgent is (en ze waarschijnlijk zelf nog te maken krijgen met de gevolgen er van). Daar komt ook bij dat het een tijdperk is waarin er zo veel voedingsvisies zijn. Oudere generaties hangen toch nog wat meer de schijf van vijf aan. Hierdoor missen ze wat meer het begrip hoe je dan precies (gezond) vegan kan eten.

Maar van welke generatie je ook bent; als je je aangetrokken voelt tot een vegan lifestyle, ga er dan zeker voor! Vegan is voor iedereen en iedere maaltijd valt ook te veganizen. Denk dus niet dat een veganist enkel bijv. Aziatisch eet. Want ook als je bijvoorbeeld liever een wat meer traditioneel Nederlands voedingspatroon wil aanhouden, kan dat. Een aardappel-groente-vlees maaltijd kan je prima transformeren tot een aardappel-groente-bonen maaltijd. Laat je leeftijd, woonplaats of voedselvoorkeuren dus alsjeblieft niet tegenhouden om de vegan keuken te gaan ontdekken.


3 reacties

  • Annie 22 maart 2019 11:51

    Mooi om te lezen! Ik ben me er nu in aan het verdiepen maar ik val erg gemakkelijk af.. Nu had ik een ‘balans’ gevonden maar omdat ik nu meer plantaardig eet, val ik weer af. Weer opnieuw evenwicht zoeken dus… Heb je tips voor aankomen met een plantaardig dieet?

    • Lobke Faasen 25 maart 2019 16:10

      Kleinere porties en vaker eten over de dag. Daarnaast veel noten, zaden, pitten, avocado én iedere maaltijd een koolhydratenbron aan toevoegen (zoete aardappel, rijst, havermout etc.) 🙂

  • Carlijn 02 februari 2019 04:52

    Mooi!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *