Darmproblemen op vakantie: 5 tips om ze te voorkomen, verhelpen of verminderen

Vakantie is iets waar veel mensen naar uitkijken. Niets moet en je hebt de tijd aan jezelf. Heerlijk uitrusten of juist lekker actief zijn door veel te wandelen, zwemmen of fietsen. Een nieuwe omgeving ontdekken of juist voor de tiende keer op rij naar dezelfde camping waar het inmiddels voelt als een tweede thuis. Quality time met je partner of lekker weg met de kinderen die de tijd van hun leven hebben. En zijn zij blij, dan ben jij het ook.

De schaduwzijde van vakantie

Helaas is dit filmbeeld niet altijd de werkelijkheid. Uren in een snikhete auto zitten met jengelende kinderen op de achterbank is ook vakantie. Of juist de hele week stromende regen, op je zonbestemming. Vergeet vooral niet de lange wachtrijen voor dat ene museum en steden die zwart zien van de toeristen. En van ellende maar vast binnen in de tent op je luchtbed gaan liggen, omdat je buiten lek wordt gestoken door de muggen. Nee, vakantie vieren gaat niet over rozen. Maar er is één veelvoorkomend vakantieprobleem waar ik wél tips voor kan geven. Dat is namelijk het optreden van darmproblemen.

darmproblemen op vakantie

Darmproblemen op vakantie

Het is misschien niet het meest sexy onderwerp, maar wel belangrijk om over te praten. Je bent namelijk zeker niet de enige die hier last van heeft. Zeker als je al gevoelig bent op je darmen, is de vakantie vaak het moment dat het extra opspeelt. Bij de één is ontspannen op een openbaar toilet het probleem en gaat de boel op slot. Bij de ander beperkt het zich tot vervelende ongemakken zoals darmkrampen of een opgeblazen buik. En een hele bekende is natuurlijk verstopping als gevolg van vakantiestress, een ander ritme en anders eten. En precies dezelfde triggers kunnen bij weer iemand anders een versnelde stoelgang veroorzaken waardoor je iedere dag leegloopt. Zo zie je maar weer dat ieder lijf uniek is en anders reageert. Gelukkig zijn er een heleboel tips om problemen te voorkomen, sneller te verhelpen of op zijn minst te reduceren. Hier komen mijn vijf gouden tips.

1. Relax

Dit is de belangrijkste tip. Relax, zowel van tevoren als daadwerkelijk op vakantie zelf. Wat ik daarmee bedoel, is dat je in eerste instantie al voor je weg gaat moet proberen los te laten dat dit sowieso een probleem gaat worden. Want die mindset geeft al stress van tevoren om iets wat nog niet eens is gebeurd. En stress werkt niet in je voordeel om darmproblemen te voorkomen. Dus laat alles op je afkomen en probeer niet al van tevoren door het leven te gaan met de gedachte dat het sowieso weer raak is dit jaar, want dat gaat je zeker niet helpen.

relaxen op het strand

Maar ook als je op bestemming bent, is ontspanning de sleutel naar rustige darmen. Rust lekker uit en leef niet te gehaast (niet veel teveel in een dag proppen). Neem daarnaast de tijd voor een toiletbezoek, want alleen al de wetenschap dat je daar geen tijd voor hebt, zorgt voor verkramping en dat de boel op slot raakt of verstopt.

2. Waarborg je hygiëne

Omdat de hygiënestandaard in Nederland nogal hoog is, zijn we erg gevoelig voor het eten, drinken en de gehele leefomstandigheden in het buitenland. Onderzoek van tevoren goed of je het kraanwater in het land waar je naartoe gaat kan drinken en let ook op met ijsklontjes die worden aangeboden in drankjes. Was je handen regelmatig met zeep en wees kritisch op de restaurants waar je gaat eten als je een niet-Westers land bezoekt. Eet bij voorkeur voedsel wat een schil heeft (zoals mango, banaan of avocado) of wat is verhit en vermijd de open kraampjes langs de weg. Deze producten worden namelijk (afhankelijk van de regelgeving in het land) niet altijd goed gekoeld bewaard. Daarnaast weet je niet hoe lang iets al in de brandende zon ligt, de ideale omstandigheden voor bacteriën om zich te delen.

Naast het bewaren of bereiden van eten in onhygiënische omstandigheden, kan ook de gedachte over (het gebrek aan) hygiëne darmproblemen veroorzaken. Ben jij bijvoorbeeld zo’n type wat gevoelig is voor onhygiënische toiletten? Stel jezelf dan gerust met het feit dat toiletbrillen zo zijn ontworpen dat bacteriën er minder goed op kunnen groeien of blijven leven. En dat juist de toiletbril bedekken met toiletpapier veel viezer is. Bacteriën verspreiden zich namelijk makkelijker doordat een toiletruimte maar klein is. En door de kleine ruimte verzamelen ze zich vervolgens makkelijker op de toiletrol. Als je het idee van een vieze toiletbril dus niet uit je hoofd krijgt en je hierdoor op het toilet minder goed kan ontspannen, kun je beter toiletbrildekjes meenemen.

3. Eet gezond

Dit is natuurlijk een inkoppertje, maar wel ontzettend belangrijk. Tijdens de vakantie eet je nou eenmaal andere dingen. Zorg er voor dat de basis gezond is, omdat je op die manier je darmen voorziet van voldoende vezels wat een absolute voorwaarde is voor een gezonde stoelgang. Zeker als je thuis gewend bent om gezond en puur te eten, kan ongezonde voeding op vakantie een te groot verschil zijn voor je darmen. Je kan er dan vergif op innemen dat je klachten krijgt. Als je naar het buitenland gaat, kan het helpen om van tevoren wat woordjes of zinnen op te schrijven in de lokale taal. Op die manier vraag je bij de bakker moeiteloos om een volkorenbrood en kun je in een restaurant vragen om wat extra groente.

Noorwegen

Ik zou jezelf niet per se al het lekkers ontzeggen op vakantie (dat kan namelijk ook weer stress geven), maar probeer wel een balans te creëeren. Als je iets ongezonds eet, kun je dit beter combineren met iets van groente of fruit. In plaats van een hele pizza kun je bijvoorbeeld ook samen een pizza delen en er wat salade bij eten. En als je geniet van een lekker ijsje, kun je het combineren met bijvoorbeeld wat fruit. Door iedere ongezonde maaltijd namelijk te combineren met groente of fruit voorzie je je darmen van meer vezels waardoor je darmproblemen voorkomt of in ieder geval beperkt.

4. Drink voldoende water

Om vezels tot hun recht te laten komen, is vocht een cruciale factor. Gezond eten zonder voldoende te drinken is een recept voor verstopping. Drink daarom voldoende en houd er rekening mee dat je vochtbehoefte hoger is in een warm klimaat door al dat zweten. Zeker wanneer je dan ook nog actief bent verlies je nog meer vocht waardoor een vochtbehoefte zomaar kan oplopen tot drie liter per dag. en kies bij voorkeur voor water. Frisdranken kunnen vanwege het koolzuur buikklachten zoals een opgeblazen gevoel of darmkrampen verergeren. Alcoholische dranken is nog hardnekkiger, omdat het direct je darmslijmvlies irriteert en tevens je darmflora negatief kan beïnvloeden.

5. Beweeg

Last but not least: beweeg! Alhoewel er niks mis mee is om je rust te pakken op vakantie en lekker te niksen, is het voor je darmen niet bevorderlijk om helemaal niet actief te zijn. Het kan je darmtransit namelijk ook vertragen, waardoor er verstopping op kan treden. Probeer daarom dagelijks een stevige wandeling te maken, verken de omgeving op de fiets, start de dag met een duik in het zwembad of speel volleybal op het strand.

Bewegen op vakantie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *