4 Fabels over fruit

Weinig voedingsmiddelen waar zoveel fabels over rondgaan als fruit. En terwijl men zonder zorgen een pak met kant-en-klare sinaasappelsap in het winkelwagentje stopt, is men bang voor de hoeveelheid suikers uit vers fruit. Hoe zit het nou met fruit en de gezondheid? Tijd om fruit eens in het zonnetje te zetten en wat fabels die rondgaan onderuit te halen.

1. Je moet niet meer dan twee stuks fruit eten, want dat bevat veel teveel suiker

Laten we maar gelijk met de grootste fabel beginnen: de fabel dat fruit zo veel suiker bevat. Suiker is een term voor een specifiek type koolhydraat. en zoals we complexe koolhydraten zetmeel noemen, hebben simpele koolhydraten de naam suiker gekregen. Je kan suikers als losse voedingsstof isoleren uit voedingsmiddelen en vervolgens weer toevoegen aan een product om ze een lekkere zoete smaak te geven. Denk bijvoorbeeld aan rietsuiker, kristalsuiker of glucose-fructosestroop wat vervolgens weer wordt toegevoegd aan koek, snoep, chocolade of ijs. Probleem van deze toegevoegde suikers is dat ze wel de calorieën leveren, zonder de vitaminen, mineralen, antioxidanten of vezels.

schaaltje fruit

Fruit daarentegen bevat van nature aanwezige suikers die verpakt zijn in, of vastzitten aan vezels. Deze vezels zorgen voor een langer en beter verzadigd gevoel, zijn belangrijke voor gezonde darmen en zorgen er voor dat de suikers minder snel worden afgegeven aan het bloed. Hierdoor behoud je een veel stabielere bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevat fruit talloze vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytonutriënten (waarvan velen waarschijnlijk nog niet eens ontdekt) die ontzettend veel gezondheidsvoordelen hebben. Vanwege al deze gezondheidsvoordelen adviseert de World Health Organization dan ook om minimaal 400 gram groente en fruit per dag samen te eten (1). En let op het woordje: MINIMAAL.

2. Fruit uit de diepvries is minder gezond

Om de kwaliteit van fruit te behouden, wordt fruit vaak zo snel mogelijk ingevroren. Hierdoor is het soms dus nog verser dan niet-ingevroren fruit. Het bevat dus nog net zo veel voedingsstoffen (om niet te zeggen nog meer) en is daardoor een prima product. Zeker voor voedingsmiddelen die je graag op voorraad wil hebben, maar ook wat sneller bederven (denk aan zacht fruit zoals aardbeien, frambozen of blauwe bessen) is de diepvriesvariant een prima optie. Dit geldt overigens niet voor vruchten uit blik of pot. Deze worden bewaard op siroop of sap, waardoor ze toegevoegd suiker bevatten.

diepvriesbessen

3. Fruitsappen zijn een goede vervanger voor vers fruit

Door fruit te persen of te juicen scheidt je het sap van het vruchtvlees. Alhoewel het sap nog steeds rijk is aan vitaminen en mineralen, mis je wel de in het vruchtvlees aanwezige vezels. Zoals gezegd zorgen deze voedingsstoffen er juist voor dat fruit verzadigt en de suikers uit fruit niet te snel worden afgegeven aan het bloed. Idealiter eet je fruit daarom zo veel mogelijk in zijn geheel, dus met vruchtvlees en indien mogelijk schil.

Kant-en-klare vruchtensappen uit de supermarkt (uit een fles of pak) zijn vaak vruchtensappen uit concentraat. Dit betekent dat na het persen het sap wordt geconcentreerd (oftewel: het mineraalrijke water wordt er zo veel mogelijk uit onttrokken) om in de fabriek na transport het water weer toe te voegen. Fabrikanten doen dit, omdat het transport op deze manier vel goedkoper is. Het eindproduct wat je overhoudt is daarentegen arm aan vitaminen, mineralen en vezels.

4. Hoe rijper het fruit, hoe ongezonder

Fruit bevat altijd een combinatie aan suikers en zetmeel. Naarmate fruit rijper wordt, wordt het zetmeel door enzymen omgezet in kortere koolhydraatketens: suikers. Het totale koolhydraatgehalte is dus niet veranderd, maar de verhouding tussen zetmeel en suiker wel. Hierdoor is overrijp fruit ook zoeter. De hoeveelheid vitaminen en mineralen is echter onveranderd. Rijp fruit ziet er dus misschien minder aantrekkelijk uit, maar kun je nog prima consumeren.

rijpe bananen

Vind je het niet meer lekker om het overrijp te eten, dan kun je ook prima gebruiken in smoothies of zoete baksels. Zo is een bananenbrood op zijn best als je het maakt met overrijpe flink bruine bananen. Als je het overrijpe fruit niet direct kan gebruiken, kun je het ook invriezen en later verwerken in bijvoorbeeld een smoothie. Let wel op dat er een verschil is tussen overrijp en bedorven. Fruit moet niet beschimmeld zijn. Als het beschimmeld is met een schimmel die gifstoffen aanmaakt, kan dat leiden tot een voedselvergiftiging.


1 reactie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *