Onbewerkt plantaardig eten: hoe weet je wat onbewerkt is?

Een whole food plant based voedingspatroon is zo gezond, omdat je zo veel mogelijk onbewerkte plantaardige voeding in je voedingspatroon integreert. En wanneer voeding onbewerkt is, is de voedingswaarde op zijn optimaalst. Het is namelijk nog rijk aan alle vezels, vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytonutriënten. Wanneer voedsel wordt bewerkt, gaat deze voedingswaarde achteruit. Maar hoe weet je nu of iets wel of niet bewerkt is?

Neem onbewerkt niet te letterlijk

Als je de term onbewerkt letterlijk neemt, eet je alleen nog maar voeding in zijn geheel en rauw. Koken, drogen, weken, blenden, malen etc. zijn namelijk allemaal voorbeelden van een bewerking doen. Maar met het doen van een bewerking, gaat de voedingswaarde van een product niet per definitie achteruit. Hij kan zelfs verbeteren. Zo zijn rauwe peulvruchten oneetbaar, maar zijn ze geweekt en gekookt een fantastische eiwitbron. En de voedingsstof bèta-caroteen wordt veel beter opgenomen uit gekookte wortelen dan uit rauwe wortelen.

wortelen

Wat betekent onbewerkte voeding dan wel?

Eigenlijk is het heel erg simpel. Onbewerkte voeding is voeding waar niks gezonds uit is gehaald en niks ongezonds aan is toegevoegd. Zo consumeer je een volledige (onbewerkte) graankorrel als je zilvervliesrijst eet. Precies zoals moeder natuur hem aanbiedt. Maar als je die graankorrel zo gaat bewerken dat je de voedingsrijke kiem en zemel verwijderd, hou je (bewerkte) witte rijst over die veel minder rijk is aan voedingsstoffen. Of denk aan het verschil in voedingswaarde tussen appels en appelsap. Wanneer je een hele (onbewerkte) appel perst, wordt het sap gescheiden van de vezelrijke pulp. Er wordt dan dus een gezond compartiment uit de appel verwijdert, waardoor appelsap een bewerkt product is.

Maar een levensmiddel bewerken kan dus ook door iets ongezonds toe te voegen. Denk aan de toevoeging van zout, suiker of vet. Een aardappel is bijvoorbeeld puur, onbewerkt product. Maar als je deze frituurt (en dus vet toevoegt) krijg je een product bewerkt product: patat. Of denk aan havermout, een heel gezond graan om bijvoorbeeld aan muesli toe te voegen. Maar als je aan havermout suiker toevoegt en ze bakt krijg je een bewerkt suikerrijk product: cruesli.

patat

Gezonde voeding is niet ontwikkeld op de marketingafdeling

Moeder Natuur rommelt niet met de voedingswaarde van een product, de voedselindustrie wel. Wanneer je dus zo veel mogelijk onverpakt voedsel en/of voedsel wat niet uit een fabriek komt consumeert (vers fruit, groente, knollen, volkoren granen, peulvruchten en noten, zaden en pitten) zit je vrijwel vanzelf goed. Focus op levend voedsel wat zo uit de grond, van een struik of uit een boom komt. En laat de product met schreeuwende verpakkingen vol claims maar zo veel mogelijk liggen. Je kan er van uitgaan dat deze producten vele malen bewerkter zijn en de fabrikant het niet te doen heeft met jouw gezondheid maar je vooral iets wil verkopen.


1 reactie

  • Corry Dolleman 03 februari 2020 21:43

    Bedankt. Duidelijk uitgelegd.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *