Waarom zijn vitamine B12 supplementen zo hoog gedoseerd?

Als je geen of weinig dierlijke producten eet, is het heel belangrijk om vitamine B12 te suppleren in de juiste verbinding. Maar als je op zoek gaat naar een supplement is het je wellicht opgevallen dat er zeer grote hoeveelheden in een pil of spray worden gestopt: tot 40.000% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Is dat wel gezond?

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig?

De ADH voor vitamine B12 voor volwassenen is 2,8 mcg. Maar door de wijze waarop vitamine B12 wordt opgenomen in het lichaam, is het heel erg belangrijk dat je veel meer dan deze ADH suppleert.

Waarom zijn vitamine B12 supplementen zo hoog gedoseerd?

De opname van vitamine B12

De opname van vitamine B12 verloopt via twee manieren: de darmreceptoren en de slijmvliezen van het darmkanaal. De receptoren in de darm kunnen vitamine B12 opnemen tot ze ”verzadigd” zijn. Dit is bij ongeveer 1 mcg. Hoeveel vitamine B12 je dus ook consumeert of suppleert in een portie, er wordt altijd maximaal 1 mcg opgenomen via de darmreceptoren. Vervolgens duurt het weer 4 tot 6 uur voor deze receptoren weer ”leeg” zijn en opnieuw vitamine B12 kunnen opnemen.

Maar er is een tweede mechanisme waarop vitamine B12 de darm door kan: via de slijmvliezen. Maar dit principe beperkt zich tot slechts 1 tot 2 procent van de gesuppleerde B12.

Voorbeeld

Het meest gegeven advies is om twee keer per week 1000 mcg vitamine B12 te suppleren. Dit betekent dus dat je lichaam twee keer 1 mcg opneemt via de darmreceptoren en twee keer ongeveer 20 tot 40 mcg (1 – 2 procent van 1998 mcg) opneemt via de slijmvliezen. In een hele week neemt je lichaam dan dus 22 tot 42 mcg vitamine B12 op, wat per dag neerkomt 3,1 tot 6 mcg vitamine B12. Dit is dus meer dan voldoende om in de ADH te voorzien. Je kan vitamine B12 trouwens ook niet echt overdoseren. Een teveel plas je namelijk uit.

Hoe vaker je suppleert, hoe minder je hoeft te suppleren

Twee keer per week suppleren is voor sommige mensen wat onhandig. Om te voorkomen dat ze het vergeten, geven ze er de voorkeur aan om dagelijks een supplement te nemen. In dat geval kan de dosis per supplement flink omlaag. De darmreceptoren kunnen zich dan namelijk dagelijks verzadigen in plaats van twee keer per week en je bent dus minder afhankelijk van de opname via de slijmvliezen. Door bijvoorbeeld elke dag 150 mcg te suppleren, neemt het lichaam dagelijks 1 mcg op via de darmreceptoren en 1,5 tot 2 mcg via de slijmvliezen. Dagelijks neemt het lichaam dan dus 2,5 tot 3 mcg vitamine B12 op, voldoende om in de behoefte te voorzien.

Let op!

Let op dat bovenstaande getallen enkel gelden voor cyanocobalamine, de vorm van B12 die de voorkeur heeft om te suppleren. Wil je om wat voor reden dan ook liever methylcobalamine of adenosylconbalamine suppleren? Dan zal je meer moeten suppleren om er zeker van te zijn dat je elke dag voldoende binnenkrijgt, omdat deze vormen van vitamine B12 minder stabiel zijn. Ga uit van dagelijks 1000 tot 1500 mcg.

Daarnaast is het bovenstaande slechts een richtlijn voor een gemiddeld gezond volwassen persoon, zonder bijzondere medische status of medisch verleden. Raadpleeg altijd een medisch specialist indien je twijfelt over de voor jou ideale dosis.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *